Murder on the Curriculum
By 2008 the Saudi government was yet to remove extremist statements from textbooks used in Saudi-financed schools in the United States, writes Ibn Warraq for rights.no.
By 2008 the Saudi government was yet to remove extremist statements from textbooks used in Saudi-financed schools in the United States, writes Ibn Warraq for rights.no.
Saudiske skoler i Vesten predikerer hat, vold og drap, dokumenterer Ibn Warraq. Dette kommer ikke minst frem i rapporten til U.S. Commission on International Religious Freedom fra juni 2008, skriver Ibn Warraq for rights.no.
Adnan was a very young boy in the final year of his studies at Peshawar University. He was listening to music in his dormitory room when another student walked by and decided that listening to music was inappropriate and that Adnan should stop. The music ended up with murder.
Norske myndigheter har visstnok alltid vært særdeles redd for å gå glipp av skattekroner. Noe som har ført til at det er utviklet systemer og ordninger som påser at alle norske borgere eller utenlandske borgere i Norge, vanskeligst mulig unngår å betale skatt eller enklest mulig får betale skatt. For eksempel er det gjort særdeles vanskelig for redere å melde flytting fra Norge, samtidig som det er gjort enkelt å få foreløpig personnummer (D-nummer). I dag utnyttes og misbrukes disse ordningene uten at Regjeringen griper fatt i problematikken.
Sosiale medier når nye høyder. Etter at skaperne av TV-serien «South Park» ble drapstruet på grunn av Muhammed-spøk, fulgte tegneren Molly Norris opp med sin spøk: Hun lanserte 20.mai som en "tegne- Muhammed-dag", der oppfordring ble signert «Citizens Against Citizens Against Humour (CACAH)». Men så steg virkelig CACAH opp fra jorden; spøken ble tatt alvorlig, og spredde seg raskt til Facebook. Der teller medlemsmassen nå over 5.000, og internasjonale medier bidrar også til å spre budskapet.
Storbritannias tegneseriefigurer Peppa Pig, Suzy Sheep og Rebecca Rabbit boltrer seg på barne-tv, og har fått mange trofaste følgesvenner. Derfor var nok både Peppa Pig og venninne hennes stolte da de ble invitert til å delta på et valgmøte i regi av Labour, der de skulle fremheve Labours familiepolitikk. Men så kom noen på at Peppa jo faktisk forestiller en gris.
Claire Belinski, journalist og forfatter bosatt i Istanbul, har gjort seg noen erfaringer om Tyrkia som er vel verdt å få med seg. Ikke minst fordi disse erfaringene kunne vært gjort i en rekke land, og ett av fellestegnene for disse landene er at de skaper migrasjonsstrøm til Vesten. Og da følger verdier som disse med som nissen på lasset.
Den verdenskjente islamkritikeren og forfatteren som lever under pseudonymet Ibn Warraq, har inngått avtale om faste bidrag til rights.no og sappho.dk til danske Trykkefrihedsselskabet. Warraq, født i India og oppvokst i Pakistan, og nå bosatt i USA, er kanskje mest kjent i Norge for boken Why I am not a Muslim, også oversatt til norsk, Hvorfor jeg ikke er muslim. I sitt første bidrag til Rights og Sappho tar Warraq opp den pågående og voldsomme saudiske indoktrineringen de siste 30 årene i vestlige land.
Forfatter Tore Stubberud tar i Aftenposten et blikk på den krenkelsesmentaliteten som er i ferd med å befeste, eller har befestet, seg i Norge. For som han sier Vi forsøker å fortrenge det, men krenkelsens globale territorium har innhentet Norge. Men om Jonas Gahr Støre er en fryktens politiske administrator er vel noe tvilsomt, han er vel heller øverst i næringskjeden og har således ikke førstehåndserfaring med krenkelseskulturens tvilsomme elementer. Enda.
Algeries blodige historie er aktuell også i dag. Kvinner i visse områder av Algerie må belage seg på at de kan blir utsatt for organiserte, kollektive og religiøst motiverte angrep. I Algerie, der langt de fleste følger sunni-islam, er kontroll over kvinner et sentralt maktmiddel. Denne gangen går det spesielt ut over kvinner i den sydlige delen av landet, som er kommet til området for å jobbe i oljeindustrien. Tidligere gikk det mest ut over enker og skilte fra det nordlige Algerie. Men noen kvinner tar til motmæle. Helle Merete Brix forteller om Khalida Toumi.
Mens burkadebatten går i en rekke land, har den norske regjeringen satt foten ned: Lovavdelingen i Justisdepartementet mener at et forbud mot heldekking av kvinner, som burka og niqab, i det offentlige rom sannsynligvis vil være i strid med religionsfriheten i Den europeiske menneskerettskonvensjonen. Ikke alle støtter en slik tolkning. Philip Wendahl mener tvert om at aksepten av burka og niqab er kjønnsdiskriminering.
While the burka debate rages in many countries, the Norwegian government has put its foot down. The Legislation Department of the Ministry of Justice believes that a ban on women covering their entire bodies with a burka or niqab in public spaces will likely be considered a violation of religions freedom under the European Human Rights Convention. Not everybody agrees. Philip Wendahl, for example, believes that accepting the burka and niqab amounts to sexual discrimination.
Storbritannia har nå en befolkning på nesten 62 millioner. I fjor økte befolkningen med nesten 400 000 personer. Nesten halvparten av økningen skyldes fødsler. De nye tallene viser at den økende fødselsraten også er et resultat av innvandringen. Hvert fjerde barn fødes av kvinner som er født utenlands.
Revolution Muslim er en liten men energisk gruppe som holder til i byen som huser Frihetsgudinnen. Under Frihetsgudinnens beskyttende vinger fremmer de sitt voldelige og totalitære budskap i New Yorks gater: de hyller massakren på Fort Hood som rammet udyret i buken altså USA, og satirikere advares med at de kan ende opp som Theo van Gogh. Helle Merete Brix synes å ha blitt trøtt av typer som dette og har følgende løsningsforslag til oss alle: fortsett å tegne, synge, skrive, filme, og male hva man vil: nakne kvinner med koranvers på ryggen, Muhammed som bjørn eller hund, med bombe i turbanen Revolution Muslim og dets medsammensvorne er med dette advart.
I en rekke land i Europa lefles det med sharia i det eksisterende rettsvesenet. Fra akademisk hold argumenteres det med at bruk av sharia i rettssystemet, særlig hva gjelder familieanliggende saker, vil være rettferdig. Men det er heldigvis ikke alle enige i. I dag tar danskenes Naser Khader til motmæle mot sharia i Danmark.
Da de tre geitekillingene i Danmark gikk over en bru, møtte de et tre med burka. Nei vent litt, det var visstnok ikke helt slik. Det var et regjeringsutvalg som kom til at tre kvinner i Danmark bruker burka. Ergo er det ingenting å bry seg om? Flere synes å la seg forføre av slik tall-tenkning, gjerne relatert til dem som ellers ikke tenker i tall i det hele tatt, mens andre går til kjernen i problematikken. Blir Belgia foregangslandet?
Integrering og integreringspolitikk
Ilham Hassan mener å legge seg ut med Gunnar Kjakan Sønsteby. For Sønsteby har, i Hassans tolkning, kastet seg inn i islamdebatten (?), ved at han har oppfordret norsk ungdom til å kjempe mot alle trusler demokratiet utsettes for. Og så har Sønsteby tillatt seg å si at nye landsmenn må lære hva vårt demokrati er. Men Hassan viser vrangvilje, og bruker heller Sønsteby som klatrestativ for egen historie.
Den satiriske tv-serien «South Park» kan gjøre satire av hva den vil, bare ikke islam. Profeten Muhammed i bamsedrakt ble for mye, og dermed var drapstruslene mot programskaperne et faktum. Ayaan Hirsi Ali kommenterer saken på CNN.
Gjennom 1990-tallet kunne Amnesty International (AI) trekke et avtalt beløp månedlig fra kontoen min. Det ble det slutt på. At valget mitt var riktig, får jeg til stadighet bekreftet. AI fremstår som rendyrkede multikulturalister som svikter brutalt kvinners frihetsrettigheter, gjennomgående dem av den muslimske arten, og AI synes å være mer opptatt av terroristers menneskerettigheter enn regimers juridiske undertrykking av kvinner gjennom sharialovgivning og legitimering av kjønnslemlestelse, for å nevne noe.
Det finnes knapt et vakrere ord i statens pengekiste: religionsfrihet. Med utgangspunkt i religionsfrihet argumenteres det for forskjellsbehandling av kjønn og seksuell legning, for egne utdanningsarenaer med egne formål og for markering av religionen i det offentlige rom. Enhver som måtte oppleve at religionsfriheten sluker for mye i et felles samfunn, skal vite følgende: Det skyldes vår totalitære folkesjel. I alle fall hvis vi skal tro Espen Ottoson, informasjonsleder i Misjonssambandet.
Religiøse og politiske symboler
Da har den politiske venstresiden fått viljen sin; København skal få en grandios moské, finansiert av det iranske despotiet. Minareter på 32 meter og en blå kuppel skal altså markere det iranske regimets ideologi i København. Det er vel dette som kalles toleranse, religionsfrihet og integrering?
In short: a German paper is propagating feel-good anti-Semitism, mocking Auschwitz, slapping Holocaust victims in the face and seeking the destruction of the Jewish state of Israel.
BLDs Audun Lysbakken (SV) fremstår mer og mer som en jeg-minister: mine ideer, mine løsninger, mine prosjekter. Det han ikke liker, har ikke livets rett. Det går strålende hvis han kan gyve løs på FrP, og samme holdning har han vist overfor HRS. Men det han beskylder FrP for, er han kanskje det beste beviset for selv?
Forstår vi ikke de helt grunnleggende kulturelle sammenhenger, så er vi på feil kurs. Som den borgerlige tenketanken Cepos (Center for politiske studier), som tror at liberale frihetsrettigheter trues mer av en progressiv skatteskala enn av religiøs lovgivning, skriver Kai Sørlander. Han minner oss om at liberale frihetsrettigheter er en gave som vi har fått i arv fra våre forfedre, og han minner oss om eksistensen av uliberale kulturer.
Tre danske professorer i jus og islam er hellig overbevist om at elementer av sharia bør hensyntas i dansk rett. Argumentasjonen ligner mistenkelig på noe vi har hørt før. Nemlig noe om rettferdighet. For noen mener åpenbart at det er mer rettferdig at våre rettssystem tilrettelegger for å ta hensyn til muslimsk lovgivning (sharia), heller enn at muslimer tilpasser seg vår rettsstat. Den danske justisministeren er derimot ikke imponert over professorenes forslag. Heldigvis.