Islam

Muhammedkarikaturer i mediene: står valget mellom ytringsfrihet eller sikkerhet?

Danske aviser vil publisere annonser med Muhammed-karikaturer, mens tidligere sikkerhetssjef i landet kaller dette en "tåpelig" og "fantasiløs provokasjon". Han frykter for Danmarks sikkerhet, sier han.

Faksimile fra Jyllands-Posten

Nylig ble det kjent at partiet Nye Borgerlige (NB) har planer om å sette i gang en annonsekampanje som inkluderer Muhammedkarikaturer i danske aviser. Kampanjen planlegges med slagordet «Støtt Samuel Paty – kjemp for friheten». Det er dermed de eller den Muhammedkarikaturen som den franske lærer Paty (47) brukte i undervisningen, som han ble drept og halshugget for, som skal være det bærende elementet i kampanjen.

Kampanjen er planlagt som et samarbeid med satiremagasinet Charlie Hebdo, het det.

Siden NB-leder Pernille Vermund gjorde ideen kjent, har den store diskusjonen vært om danske medier tør/ønsker/vil publisere en slik annonsekampanje. Bakteppet er selvsagt hva som skjedde med og etter at Jyllands-Posten i 2005 publiserte 12 karikaturer der noen av dem handlet om Muhammed.

Sjefredaktører uenige

Jyllands-Posten og Ekstra Bladet har gjort det klart at de ikke vil publisere disse annonsene fra NB, av hensyn til de ansattes sikkerhet. At Ekstra Bladet ikke vil, er vel kanskje heller fordi de fortsatt vil prioritere å bringe lettkledde damer, som bare viser hvor 1980 den avisen er. Jyllands-Postens avslag er forståelig, men hvor klokt det er, ja, det er noe annet. Her kunne de kanskje benyttet anledning til å stå sammen i solidaritet med både Frankrike, andre europeiske land og for det frie ord.

I helga gjorde derimot sjefredaktør i Weekendavisen, Martin Krasnik, det klart at de står klar til å publisere annonsene fra NB. Krasnik mener det er «forferdelig at en klar og tydelig politisk holdning uttrykt satirisk gjennom tegninger, ikke kan publiseres fordi vi er redde for vold».

Også avisen Berlingske har sagt ja til en slik publisering. Sjefredaktør Tom Jensen har uttalt til egen avis:

– Såfremt Nye Borgerlige ber oss om å publisere annonsen og den endelige versjonen har det innhold som jeg har sett, så publiserer vi den. Der er ikke noe som gir oss anledning til at vi ikke burde publisere den, sier Jensen.

På spørsmål om de ansattes sikkerhet svarer han at det «naturlig er en overveielse verdt», men har landet på at det ikke er til hinder å publisere annonsen.

 – Det er viktig er vi verner om ytringsfriheten og ikke lar oss begrense på dette området. Jeg håper at andre medier kommer til samme beslutning, sier han, og fortsetter:

– Jeg vil ta dramaet ut av dette. Det er snakk om innhold og illustrasjoner som vi kan publisere redaksjonelt, noe vi allerede har gjort. Flere danske medier har nylig publisert illustrasjoner og satiretegninger på dette området. Det er bra om normalisering kan tre inn når det gjelder slike tegninger.

På spørsmål om dette ikke vil være en provokasjon, sier Jensen at avsenderen er partiet NB, ikke Berlingske.

Også B.T. har sagt de vil publisere disse annonsene. Hvordan andre danske medier stiller seg vet vi foreløpig ikke, NB skal i kontakt med dem i dag, men en som er sterk motstander av slike annonser er tidligere sjef i Politiets Etterretningstjeneste (PET, vårt PST), Hans Jørgen Bonnichsen.

Tåpelig, fantasiløs provokasjon

Bonnichsen var PET-sjef da karikaturstriden raste fra 2005. Han retter skarp kritikk til Vermund på sin egen Facebook-side. Her sier han blant annet at det er:

» … ergerlig å konstatere at Pernille Vermund o.a. likesinnede i en ikke bare tåpelig, men fantasiløs provokasjon oppfordrer til en annonsekampanje med ny publisering av karikaturer av Muhammed. Hun medvirker til å opprettholde terrortrusselen mot Danmark. Og hvor lett er det ikke for henne å leke med vår sikkerhet ved å nå kaste bensin på et allerede flammende bål. Hun sitter i sitt Elfenbenstårn, hvor selv den minste trussel mot henne vil medføre PET-beskyttelse.»

Han mener videre at prinsippet med ytringsfrihet er misforstått, fordi det har utviklet seg til å håne «dem man ikke kan fordra». Deretter minner han oss om at det ikke er ytringsplikt og at flesteparten av muslimene ønsker fredelig sameksistens som også er det som kan motvirke og forhindre terror.

Akkurat det er ikke alle enige i. Noen setter friheten først:

Hovedkommentator i den tyske avisen Die Welt, Jacques Schuster, spør hvordan det kan ha seg at etter drapene i Nice så samler muslimer seg til en demonstrasjon mot Macron i Neukölln i Berlin – og det uten at mobben blir arrestert? Schuster lurer også på hvorfor kvinner i Europa blir kjønnslemlestet og hvorfor vi har – tross alle anstrengelser – et høyt antall av tvangsgifte?

Han er lei av fine løfter: «Etter hvert terrorangrep i Paris, London, Berlin eller andre steder, får vi fine løfter om at Vesten vil forsvare sin frihet. Men hva skjer i ukene etter? Ordene blafrer i vinden. Inntil neste angrep.»

For selv om det finnes vellykkede eksempler på integrering, er det altfor mange som ikke lar seg integrere: en stor, fryktinngytende gruppe av muslimske innvandrere holder fast i deres anti-vestlige tradisjoner, som de også vil bringe til makten i deres nye europeiske land.

Ikke helt i mål

Pernille Vermund sier til nyhetsbyrået Ritzau at «hennes ønske med disse annonsene er å vise franskmennene at vi står skulder ved skulder med dem i kampen for ytringsfriheten, og hennes håp er at publisering av disse annonsene kan foregå uten fare».

Men det viser seg at NB ikke er helt i mål med annonsekampanjen og det utover hvem som publiserer.

Det skal være samlet inn over en halv million danske kroner til kampanjen, men NB har enda ikke har sikret seg rettighetene til karikaturene de ønsker å benytte. Charlie Hebdos advokat trodde at NB ville kjøpe tegningene, men det skal nå foregå en avklaring av det NB kaller misforståelse.

Så får vi se om danske medier velger å stå sammen for ytringsfriheten – og om europeiske medier generelt vil ta opp kampen.