Politikk

FrP-møtet endte i ingenting – men kan være starten på et nytt parti

Opp som en løve, ned som en skinnfell, kan kanskje best beskrive dagens krisemøte i FrP om bompenger. Men en skal aldri undervurdere en ringrev som Carl I. Hagen. For ender det ikke med en regjeringskrise, så kan det ende med en FrP-krise - og da kan veien være kort til et nytt parti.

Dagens ekstraordinære landsstyremøte i FrP endte i det mange av oss nok trodde: ingenting.

«Grundig diskusjon», sier partileder Siv Jensen på pressekonferansen, og den tydelige beskjeden partiledelsen har fått er: partiet må få mer gjennomslag. Så nå er det «videre forhandlinger» for å få med seg de øvrige i Regjeringen. Hun forteller at de «ønsker å få til resultater», men selv vet hun ikke hva det «resultatet» eventuelt kan bli. Men de skal «ta jobben videre» – og tidsperspektivet er helt i det blå.

Jensen har med andre ord klart å få med seg landsstyret på å hale ut tiden for avgjørelser som må komme – en eller annen gang. Men det vi kan være sikker på er at når den tiden kommer, så er kommunevalget over. For snart går stortingsrepresentantene hver til sitt, de har jo som kjent fri fra Stortinget store tider av året, og når de møtes igjen har det allerede vært kommunevalg.

Så puster «mange» lettet ut: det ble ingen regjeringskrise nå. Men det finnes andre kriser.

Ringreven Hagen

Siv Jensen har skrytt av hva FrP hadde fått til, ikke minst hva gjelder bompenger, i samarbeidsavtalen med de øvrige regjeringspartiene, den såkalte Granavold-plattformen. Men så tok det altså bare noen måneder før partiet tok full fyr over nettopp bompenger. Eller riktigere sagt: deler av partiet. Mange i FrP skjelver nok i buksa over at partiet kan finne på å gå ut av regjering – da er det mange som står uten jobb, godt betalt dertil. Så her gjelder det å mele sin egen kake.

På FrPs landsmøte første helg i mai ble bompenger sentralt, ikke minst fordi Carl I. Hagen kom med et forslag om å bruke 100 milliarder fra oljefondet til å slette bompengegjeld. Et forslag som FrP-ledelsen åpenbart mislikte sterkt, men som landsstyredelegatene jublet over.

Så har nå dagene tikket og gått, uten at Jensen eller Regjeringen synes å ha tatt FrPs landsstyrevedtak særlig alvorlig. Samtidig har det nystiftede partiet FNB, Folkeaksjonen Nei til mer bompenger, fosset frem, spesielt i de store byene, ikke minst statsminister Erna Solbergs hjemby Bergen. Både FrP og Høyre lekker velgere til FNB.

FrP blør, men partilederen forholdt seg rolig. Kan det være at det er blitt viktigere for henne å være i regjering enn å ta vare på eget parti? I alle fall har raseriet vokst i rørsla. Flere fylkesledere, det må være minst syv, forlangte et ekstraordinært landsstyremøte. I mediene er dette møtet fremstilt som om det er Jensen selv som har tatt initiativet. Oppsiktsvekkende var det også at det ekstraordinære landsmøtet ble bestemt avholdt samtidig med at Stortinget skulle votere over to nye veiprosjekter – der det var planlagt over 10 milliarder som bompengefinansiering. Nå er denne voteringen utsatt til 19. juni, en utsettelse flere i opposisjonen reagerte på.

Men tror noen at Hagen selv trodde på de 100 milliardene?

Alltid to skritt foran

Hagen har politisk teft og kløkt, riktignok ikke alltid, men svært ofte.

100 milliarder fra oljefondet for å dekke bompengegjeld er det ikke flertall for i Stortinget og det strider mot regjeringsgrunnlaget. Så hvorfor i all verden fremme det da? Spekulasjonene har gått på at FrP – eller Hagen – eventuelt som avtalt spill (som jeg ikke tror et kvekk på) gjør dette for å kunne fremme det i Stortinget – bli nedstemt, men således vise eget politisk ståsted.

Men tror så mange at det vil lokke velgere tilbake til FrP? Neppe, fordi politikk handler om troverdighet, og FrP i regjering siden 2013 har ikke levert på bompengesaken. Egentlig ikke nevneverdig på innvandringssaken heller, men det er en annen skål, og innvandringspolitikken hadde kanskje vært langt verre uten FrP i regjering. Men det er bare et «kanskje», for når vi ser hvordan det politiske spillet har utviklet seg så skal en ikke se bort fra at FrP i opposisjon ville fått de øvrige opposisjonspartiene, ikke minst Ap, med seg på både det ene og andre – alt for å ydmyke den sittende regjering.

Så er det slik at det samlede skatte- og avgiftstrykket på bilistene har gått ned, men det er et budskap som ikke går like godt inn. For vi mennesker er nå engang skrudd sammen slik at vi irriterer oss mer over «mindre» utgifter som kommer ofte, om de er enn så kjente, enn over kjente, større utgifter som kommer mer sjelden.

Så jeg tror Hagen har en annen plan. Han vil bruke mer av oljepengene på de allerede foreslåtte veiprosjektene – kanskje endog at bompengefinansieringen skal fullfinansieres av oljefondspenger. Det vil være langt mindre enn de 100 milliardene, men langt mer enn ingenting – og frita bilistene for denne løpende finansieringen.

Men Hagen tenker nok også frem til stortingsvalget i 2021. Klarer ikke FrP å få seier i bompenge-saken, stiller partiet uten troverdighet i 2021. For nå har de tatt første skritt, et skritt som på sikt kan ende i regjeringskrise eller FrP-krise.

FrP-krise

Skulle det hele ende i en FrP-krise, altså at partiet forblir i regjering uten bompengeseier, kan veien være kort til at flere FrP-ere bryter med partiet. Det synes som om den liberale og konservative fløyen i partiet stadig dundrer sammen, så det «oppgjøret» må også komme.

Det er også interessante at vi har en flertallsregjering med tre personers overvekt – tre personer (!), det var fire før Ulf Leirstein trakk seg. De som eventuelt går ut av partiet forblir på Stortinget ut perioden som uavhengige representanter.

Hvis den fløyen som mener at det helt klart er et alternativ å gå ut av regjering faktisk gjør det, kan det være at de samme også slår seg sammen – og vips!, da kan vi se starten på et nytt parti. Allerede med en stortingsgruppe.

Solberg-regjeringen lever farlig. Samtidig kan FrP-leder Siv Jensen stå igjen med et vingeklippet parti, antakelig med minimal troverdighet i 2021 – og et elendig valgresultat fra årets kommunevalg.