Religiøse og politiske symboler

Mer hijab på barn i Norge enn Pakistan

Sylvi Listhaug vil fjerne hijab fra barneskolen og barnehagen, og bra er det. Min observasjon etter 17 opphold i Pakistan, er at hijab på muslimske jentebarn er langt mer utbredt i Norge enn i denne islamske staten. Da er spørsmålet: Hvorfor? Svarene handler om å spre islams makt, om å styrke ummahen (det muslimske fellesskapet), det handler om misjonering, og det handler om å markere jenter (og kvinner) som tilhørende ummahen, og dermed som "forbudt vare" for ikke-muslimske av motsatt kjønn. Sprengkraften i dette plagget har aldri blitt tatt på alvor av politisk ledelse gjennom årene. På tide å ta rev i seilene, Ap?

At barn ikles et kyskhetsbelte på hodet, burde vekke ramaskrik. For det er dette det er: Hijab på barn signaliserer for hele omverdenen at de er seksuelle objekt – men ikke til å røre av ikke-muslimske av motsatt kjønn. Like det eller mislike det (helst det siste), men dette argumentet har vi fremmet siden 2003, da vi fikk den første brede hijabdebatten i Norge: Det er en seksualisering av barn, noe Sylvi Listhaug også påpeker når hun nå foreslår å fjerne plagget fra barnehagen og barneskolen. 

Denne seksualiseringen av små jenter, ved at de skal måtte dekke seg til med hijab for at voksne menn ikke skal bli tiltrukket, er en ukultur og har ingenting i Norge å gjøre.

Fritt frem for politisk islam i skolen

Trond Giske i Ap avviser totalt Listhaugs forslag. Det kom ikke som en overraskelse. Hans kollega Hadia Tajik foreslo i desember 2015 et hijab-forbud i barneskolen. Reaksjonene kom (negative) fra mang et hold, og Tajik gikk tilbake på utspillet, dessverre.

Dette betyr at Aps offisielle linje er at seksualisering av barn i skolen gjennom det mest utbredte symbolet for politisk islam – vår tids totalitære ideologi – er helt grei skuring for Ap.

I dag er det ikke kontroversielt å påpeke at hijab på barn er seksualisering av dem. I dag er det kontroversielt å påpeke at tilsløring av jenter og kvinner, særlig ved bruk av hijab og niqab, er den viktigste ideologiske spydspissen for islamistene i det offentlige rommet. Det tragiske er at journalistenes latskap får fortsette, for dermed slipper også politikerne å forholde seg til hva plaggene faktisk symboliserer. Og Giskene blir ikke konfrontert med at de faktisk aktivt aksepterer at barn i skolen brukes til å fremme totalitær ideologi.

Hva om foreldre påkledde barna jakker påsydd hammer og sigd eller hakekors? Forbudet hadde vært på plass umiddelbart, er min gjetning.

Tvang/frivillig?

Det er helt urimelig å argumentere for at et barn selv ønsker å bruke hijab. Et barn kan ikke ta et ideologisk valg som dette. Faktisk har jeg gjennom årene også argumentert med at foreldre opplever seg tvunget til å tildekke barna sine (og ektemenn sin hustru). Moskémiljøene presser på («vil du leve som de vantro?», «er du på vei bort fra islam?»), det samme skjer i de nære omgivelsene: Vi vet i dag mer enn nok om hvordan jenter og unge kvinner defineres som horer av sine egne hvis de ikke bruker hijab, typisk i gettoliknende områder. Og vi bør vite mer enn nok om hvordan voksne kvinner som er totalitære islamister promoterer sin ideologi nettopp gjennom å putte hijab (og niqab) på hodet.

For å si det som det er: Tildekking av jenter og kvinner er ukultur, det er kvinnefiendtlig og en sykelig opptatthet av hennes kropp og seksualitet, og dette hører åpenbart ikke hjemme i Norge i det hele tatt. At vi har tillatt denne intoleransen er egentlig i utgangspunktet grotesk:

  • Jenter og kvinner skal signalisere for omgivelsene at de har færre rettigheter enn gutter og menn, de er dem underlegne.
  • Jenter og kvinner skal signalisere at de eies av menn: sin far, sin ektemann, sin eldre bror etc.
  • Jenter og kvinner skal signalisere at de kun kan giftes bort av sin «eier» til en annen muslimsk mann.
  • Ikke-muslimske menn bør ikke våge å tenke tanken på å kunne ekte dem, en gang ikke innlede et platonisk forhold med dem. Kvinnen tilhører ummahen, det ekspansive muslimske fellesskapet.
  • Hijab er også en del av dawah, misjonering, for islam. Akkurat som mennenes klesuniform er det samme. Man «ser islam komme vandrende», det er påtrengende, og omgivelsene som ikke er muslimer tvinges til å forholde seg til «religionen», noe som selvsagt betyr at enkelte konverterer.

Formørkelse

Spør enhver eksil-iraner som flyktet til Norge på 80- og inn tidlig på 90-tallet om hva som virkelig synliggjorde formørkelsen av Iran og svaret er: Tildekkingen av kvinner i det offentlige rommet. Jeg har sett det samme i Pakistan i perioden 1993 – 2011: Islamisering ved mer tildekking av kvinner.

Men merk dette: Hijab på barn i gatene og skolene er ikke et vanlig syn, tvert om. Gå eksempelvis inn på denne lenken til en skole i Lahore. 

Fra en barneskole i Little Norway, pakistanske Punjab. Foto: HRS.

Dette viser hvordan det jobbes fra islamistenes rekker for å islamisere Vesten.

Da vet vi hvor på verdiskalaen Ap har plassert seg, noe jeg regner med mange tar med seg inn i valglokalene i september.