Integrering og integreringspolitikk

Skoleelever: Hater hvite og jøder, og vil ha sharialover

En lærer tegner opp et forferdelig dystert bilde fra svenske skoler. Han møter elever som sier rett ut at deres visjon for fremtiden er at «alle hvite er drept». Han møter utstrakt jødehat, hat mot innfødte svensker og innvandrerelever som har assimilert seg. Læreren frykter fremtiden. Han mer enn antyder muligheten for borgerkrig, og viser til hvor fort det dro seg til på Balkan: I 1984 stod et folk sammen og feiret Olympiaden. Åtte år senere var Balkan et blodbad.

John Dübeck har latt seg inspirere av Peter Springare, politibetjenten som gikk ut på Facebook og ga beskjed om hvor «jævla trøtt» han var av all den grove kriminaliteten blant ikke-vestlige, særlig muslimer. Dübeck benytter samme metode: et personlig innlegg på Facebook.

Skole i Malmö, som gated community, eller sikkerhetskontrollen på en flyplass. Dette er fremtidens Sverige, er det sagt.

– Jeg er ikke alene

Dübeck sier han tilhøre den politiske venstresiden. Han har arbeidet i videregående skole i 12 år, og forteller at mange andre lærere ser situasjonen slik han gjør det.

rights_banner_praktutgave-ny_778x150

Det er viktig for han å understreke følgende: Han støtter fullt ut dem som vil bli en fullverdig del av Sverige, som vil assimileres. Derfor er hans sympati stor for de elevene som gjerne vil akkurat det, men som nektes av sine egne.

John Dübeck, en fortvilet lærer som varsler om alarmerende forhold i svenske skoler.

Æreskulturen tar knekken på dem

Det Dübeck forteller videre er smertefull lesing:

-Jeg kjenner elever som har blitt voldtatt av slektninger, men som ikke våger anmelde det ettersom de er overbevist om at andre slektninger da vil drepe dem. Jeg kjenner elever som har bodd i bydeler der de ikke har våget å vitne om mord, og lærere fra den akademiske middelklassen nedlatende har snakket om dem som om de manglet mot. Jeg kjenner elever som ikke våger å ta av seg hijaben fordi de er redde for å bli mishandlet og voldtatt av mannlige bekjente. Jeg kjenner elever som ikke våger å fortelle hvilken religion de tilhører, fordi de er redde for at sammensveiste grupper med sympati for Den islamske staten vil angripe dem. Jeg kjenner etnisk svenske elever som snakker med aksent, bare for å slippe å bli frosset ut.

-Jeg kjenner elever som bruker «jævla hore» eller «jævla homse» som hilsningsfrase til etnisk svenske og naturaliserte svensker.

Hatet mot de hvite

Fortsettelsen er om mulig enda mer deprimerende: Det han kaller «ikke-assimilerte» elever, sier åpent at «de hater hvite mennesker, at de hater jøder, at de vil at Sverige skal ha (innføre) sharialover. Jeg har møtt elever som i lange utlegninger har fortalt om sin fremtidsversjon for en verden ‘der alle hvite er drept’ og der det dermed ‘ikke eksisterer noen rase’».

I dette klimaet ligger det i kortene at skolene er sterkt segregerte: ikke-muslimer i en gruppe og muslimer og afrikanere i den andre gruppen. Dübeck iler til med å si at denne beskrivelsen ikke handler om (hans) rasisme. Det er virkeligheten på skolene. Og den er skapt av politikere og medier «som kommer til å gjøre alt for å benekte at det jeg skriver er sant og derfor vil utlegge det som om jeg angriper alle innvandrere».

De har tatt overhånd

Så hvem er vinneren og taperne i klasserommene? Det ligger i kortene: «De etniske og naturaliserte svenske ungdommene. De nesten gjemmer seg i klasserommene.» Men det finnes unntak, fortsetter han: De indoktrinerte, godhetsapostlene som legger all skyld på «rasister» og «menn» (ja, Sverige er jo feministisk, som vi vet).  Også denne gruppen tar stor plass, sier Dübeck, med sine hatefulle tirader og anklager mot alle andre enn  politikere og mediene.

Læreres ignoranse

Mange lærere er med på å forsterke trenden. De både ignorerer situasjonen og forsterker den ved å la elever opptre på hvilken som helst måte, fordi de «har det vanskelig», og som overser glatt de tapende elevene; de assimilerte og de svenske, «som kryper stadig lengre bak i klasserommene». Disse elevene vet at de ikke er ønsket, sier Dübeck.

«Å skrike ‘rasisthore’ eller ‘IS skal faen kutte deg’ er the new black.»

Borgerkrig?

Det er her denne læreren trekker inn Sarajevo:

Minns, att när olympiska spelen hölls i Sarajevo 1984, var det knappt någon som trodde att landet åtta år senare skulle vara skådeplats för det mest sönderslitande inbördeskriget i Europa sedan 1945.

Åtta år.

Så lång tid tog det för det etniskt splittrade landet, på ytan så fredligt, att gå från OS till fullskaligt inbördeskrig.

Det blir 2025, om samhällsutvecklingen fortsätter som den gör. När miliser en dag beväpnar elever med automatvapen och de börjar skjuta alla muslimska, eller icke-muslimska, elever, är det för sent. I Srebrenica 1984 trodde förmodligen ingen att staden drygt tio år senare skulle vara omgiven av massgravar.

-Tilgi dem ikke, for de vet

Sverige er «ikke immun mot borgerkrig», fastslår Dübeck. Han mener det er politikere og medier som «pisker opp hat mellom etniske grupper». De er «fullt ut klar over situasjonen». Men de vil ikke innrømme situasjonen. Det handler om å beholde makten, mener Dübeck.

Ja, stor er den som innrømmer at han/hun tok feil.

Dübeck er for øvrig klar på dette: Han gir blaffen i «menneskers rase og kjønn», og han har registrert at ofte er det de assimilerte innvandrerne «som er de mest fornuftige».