Islam

Moskékjøp fortsetter, og nesten 50 prosent flere moskémedlemmer siste fem år

Norge endrer seg raskere og raskere i islams retning. Det er som en snøball som har startet å rulle, og politikerne ser ikke ut til å klare/våge å stanse dette. Siste oppkjøp av eiendommer for å etablere moské har skjedd i Drammen og Sandefjord. Bak oppkjøpene står ikke minst utlendinger…

Norge endrer seg raskere og raskere i islams retning. Det er som en snøball som har startet å rulle, og politikerne ser ikke ut til å klare/våge å stanse dette. Siste oppkjøp av eiendommer for å etablere moské har skjedd i Drammen og Sandefjord. Bak oppkjøpene står ikke minst utlendinger gjennom Det islamske forbundet. Lederen Basim Ghozlan sier tanken bak oppkjøpene er å forebygge ekstreme holdninger. Og det sier mannen som støtter Det muslimske brorskapet helhjertet. Skal man le eller brøle?

Jeg var ved Sandefjord i går for å snakke om boken Islam. Den 11. landeplage for Nestor seniorutvikling. Flere påpekte overfor meg – med tristhet – at en ærverdig bygning i byen nylig ble kjøpt opp for å bli moské. Det er ikke hvilken som helst bygning. Det er Røde Kors-huset i byen. Kjøpt av Amanastiftelsen via prosjektkonto hos Det islamske forbundet (Dif) til de 375 medlemmene i Sandefjord Islamske Senter (SIS) Prislapp 4,2 millioner kroner.

Røde Kors-huset i Sandefjord blir moské.

Røde Kors-huset i Sandefjord blir moské.

SIS ønsker alle byens borgere hjertelig velkommen (sic). Ja, vi vet jo hvorfor, gjør vi ikke? Konverteringer gir tross alt nye medlemmer.

Magasinet Kapital har igjen sett på Amanastiftelsens virke (ikke på nettet, 6. – 7. april-nummeret). Som vi skrev forleden, har Dif, som driver stiftelsen, gjort nok et sjakktrekk, kan det se ut som. Det er nemlig sannsynlig at Stortinget vil stoppe finansiering av moskeer fra despotiske regimer via stiftelser i Norge. Men Dif har en egen såkalt prosjektkonto som holdes utenfor driftregnskapet til Dif. Fra denne kontoen overføres det penger til Amanastiftelsen som gaver. Dif vil ikke gi innsyn i hvor disse pengene kommer fra, men det er nå klart at utenlandsk kapital tilflyter kontoen – altså løy moskéledelsen i Larvik om hvor de 17 millionene til Handelsskolen og den store tomta kom fra.

Til sammen har Amanastiftelsen via prosjektkontoen kjøpt opp eiendommer for 30 millioner kroner siden oppstart høsten 2014. De to andre oppkjøpene skjedde i Alta (litt over fire millioner kroner) og sist i Drammen, 6 millioner kroner for en eiendom i Nordahl Bruns gate.

-Denne kontoen går kun til å finansiere innkjøp av eiendommer, og de går ikke inn i regnskapet, sier Ghozlan.

 Tall Kapital har hentet inn fra SSB viser en oppgang på hele 44 prosent i antall medlemmer i muslimske trossamfunn bare de siste fem årene, til nå 141 000 personer. De siste ni årene har ti trossamfunn kjøpt eiendom for over 160 millioner kroner. I ettertid har flere av eiendommene blitt betydelig oppgradert. Hvor alle pengene kommer fra holdes hemmelig. Ifølge Ghozlan kommer pengene fra «privatpersoner og organisasjoner», men ikke despotiske regimer som ikke respekterer religionsfrihet, som Stortinget har fokus på.

Basim Ghozlan har knapt magemål. Se hvordan han forklarer «kongstanken» bak stiftelsen og prosjektkontoen:

Han opplyser at grunnen til at Amanastiftelsen står som eier av eiendommene … er at stiftelsen ønsker trygghet for at det ikke skal komme inn grupperinger som vil spre holdninger trossamfunnet ikke ønsker.

-De lokale trossamfunnene trenger å være trygge på at lokalene ikke blir kapret av grupperinger man ikke ønsker, sier Ghozlan.

-Mener du ekstreme islamister?

-Ja, sier Ghozlan.

Og her er vel den eneste ekstremismen Ghozlan henviser til, terror og fysisk vold. Snakket journalisten og Ghozlan forbi hverandre? Jeg må også minne om alle jihadistene og også terrorister som har hatt beina på innsiden av Difs moské, Rabitamoskeen. Jeg nevner tre terrorister: Konvertitten Anders Cameroon Østensvig Dale, ført opp på FNs terrorliste. Hassan Abdi Dhuhulow, somalier fra Larvik som deltok i det groteske voldsorgiet på Westgate kjøpesenter i Nairobi, og Abu Ayub som slo til i et selvmordsangrep nord i Bagdad. Andre kjente jihadister har også frekventert Rabitamoskeen, som Mohyeldeen Mohammad og hans ekstreme far.

Jeg er også sitert i den fem siders artikkelen, relatert til Stortingets forslag:

-Det er fint at de prøver å stoppe dette, men det kommer til å dukke opp smutthull, sier Storhaug og fortsetter:

Dette forslaget er uklart formulert, og her er det flere potensielle kanaler for smutthull. Muslim World League er en typisk stor internasjonal gruppe med mye penger. Dette er jo ikke et despotisk regime, men de har det samme tankesettet som et slikt regime. Så da er spørsmålet: Hva er planen til politikerne? Skal de kun stoppe despotiske regimer, eller skal de ta hele rukkelet, spør Storhaug retorisk. Hun mener politikerne må ta et standpunkt, og fortsetter:

-Skal Norge fortsette å la sunni- og sjiamoskeer etablere seg uten at de vet om ideologien som forfektes i moskeene er mot frihetsverdier og det åpen demokratiet? Har politikeren en faktabasert verdimessig konsekvensutredning å lene seg på når beslutninger fattes? Så vidt jeg vet er svaret et rungende nei!

Stortingets konkrete forslag lyder slik:

«Stortinget ber Regjeringen utrede en ordning som gjør at kun stater som praktiserer religionsfrihet tillates å bistå med finansiering av trossamfunn i Norge.Regjeringen anmodes videre om å arbeide for å tette alle smutthull i regelverket, herunder bruk av stiftelser.»

Men hva med prosjektkontoen til Dif? Hva med rike saudiere i London, eksempelvis?

Norge halser hele tiden flere hestehoder bak disse kreftene. Jeg er ikke optimist.