Ytringsfrihet

Useriøst, Trønder-Avisa

I helga videreformidlet Trønder-Avisa at Høyres ordførerkanditat i Grong sprer fremmedfrykt på sin Facebook-profil. I artikkelen ble det vist til Hege Storhaug som et slags sannhetsvitne for fremmedfryktspredning, uten belegg for påstandene. Så gjorde Trønder-Avisa noe vel så interessant: De fjernet innlegg til saken som de tydeligvis ikke ville ha på publisert - stikk i strid med avisas debattregler.

«Trønder-Avisa er opptatt av å ha en saklig og åpen debatt på vår nettutgave.» Det påstår i alle fall avisen selv, men som vi vet – veien fra teori til praksis kan være lang.

Lørdags formiddag ble jeg oppmerksom på den tilnærmet sjikanøse nyhetssaken som Trønder-Avisas Stian Manka hadde levert. At HRS’ informasjonsleder Hege Storhaug var del av saken, var i seg selv ikke så interessant, det interessante var sakens vinkling: Guilt by association.

Den som fikk gjennomgå var Grogns ordførerkanditat fra Høyre, Laila Spillum Domås. Jeg aner ikke hvem Domås er, har aldri møtt henne eller snakket med henne. Men dårlig journalistikk kjenner jeg igjen, noe som resulterte i saken «Høyretopp sprer fremmedfrykt – sprer media» der jeg presenterte et lite flatterende bilde av Mankas artikkel, også med utgangspunkt i en oppdatering fra hans egen FB-side.

rights_banner_praktutgave-ny_778x150

Men – i motsetning til Trønder-Avisa som ikke kontaktet Hege Storhaug når de tar henne som «et slags bevis» for Domås’ såkalte fremmedfryktspredning (som de antakelig lett kan bli felt for i PFU) – ville jeg gjerne tilkjennegi overfor avisa at jeg hadde uttalt meg om Manka og hans FB-oppdatering om «rotta fra Uruguay». Så jeg la inn en kommentar i debattfeltet og antok den raskt ville bli publisert av moderator (de har forhåndsmoderering).

Till min store overraskelse ble kommentaren slettet. Hege Storhaug prøvde også, men heller ikke hun kom på.

Jeg prøvde så på nytt (og hadde nå skjønt at det nok var lurt med skjermdump, kommentaren er omtrent likelydende som den første):

Skjermbilde 2015-08-08 13.10.51

 

Slettet den også, derfor nok et forsøk:

Skjermbilde 2015-08-08 13.40.19

Men nei. Slettet igjen. Dette kommenterte jeg på Facebook og jeg fikk tilsendt en rekke skjermdump av kommentarer fra andre som heller ikke Trønder-Avisas moderator ville slippe gjennom. Samtlige av disse kommentarene henviste til saken på rights.no.

Nå begynte jeg virkelig å få mistanke om en noe spesiell praksis fra Trønder-Avisas side. Frykter avisa innvendinger som ikke er i tråd med deres (objektive) ståsted? Et ønske om å skjerme egen journalist? Eller kanskje «rights.no» i seg selv fikk dem til å se rødt? Så kom en på Facebook med en forklaring som kanskje kunne være riktig, nemlig at det i debattreglene sies at det «ikke er tillatt å legge inn lenker i teksten». Dette er nå et besynderlig krav, da nettopp lenker kan være dokumentasjon, men jeg prøvde meg uten lenke:

Skjermbilde 2015-08-08 14.54.21

 

Ingen godkjenning nå heller.

Det er å håpe at Trønder-Avisa ikke har for vane å opptre slik, i så fall er det trist for den «saklige og åpne debatt». For øvrig kom Storhaug på etterhvert, det var da noe – eller ble det hele for pinlig for avisa?