Islam Net, ved nettstedet Muslimer stemmer, anbefalte muslimer varmt å stemme SV ved dette valget. Årsaken var enkel: Ingen politiske parti står mest på for Gaza, og SV ga regjeringen et ultimatum: Aps statsbudsjett får ikke godkjenning av SV dersom ikke Oljefondet trekkes ut av selskaper med tilknytning til Israel.
Og det er nettopp statsbudsjett som er i kjernen for SVs siste islamutspill. Partiet gir i sitt alternativ statsbudsjett 2 millioner kroner til Islamsk Råd.
Det er første gang SV tar Islamsk Råd inn i sitt alternative statsbudsjett.
«Ikke et moderne demokrati verdig»
Høyres Mahmoud Farahmand stiller seg sterkt kritisk til SVs siste trekk. SVs flørt med islamske krefter har øyensynlig et formål:
– Det er en trend hos SV. Det virker på meg som klientelisme. De gjør visst hva som helst for et klapp på skulderen fra muslimske organisasjoner.
Det sier stortingsrepresentant Mahmoud Farahmand (H) til Nettavisen. Han mener SV bør passe seg for å danne det han mener er et tett forhold til en konservativ, religiøs organisasjon.
– Dette er et u-landsopplegg. Det er ikke et moderne demokrati verdig.
SVs hijab på Stortinget, Marian Hussein, ber Farahmand «skjerpe seg». Hun hevder at Farahmand «fisker stemmer i grumsete vann». Altså er et kritisk blikk på organisert islam det samme som «brunt» for henne. Mens vi andre vet at det motsatte er tilfellet: Organisert islam blir særdeles fort høyreekstremt grunnet sitt kvinnesyn, syn på ikke-muslimer, jøder, etc.
«Brobygger»
Nettavisen spør: – Dere har ikke hatt Islamsk Råd på deres siste alternative statsbudsjetter. Er dette et plaster på såret for at dere sviktet i saken om Oljefondets investeringer?
Hussein forteller at SVs støtte til Islamsk Råd handler om at partiet har lett etter muslimske organisasjoner som har «gryteklare prosjekter» for å «forebygge hatkriminalitet mot muslimske kvinner».
IRN hadde et prosjekt, så da la vi det inn.
Nestleder i Islamsk Råd, Badreddine Maizi, avviser også Farahmand. Han mener Farahmand fremstår som uvitende om Islams Råds arbeid de siste årene.
– Det høres ut som at Farahmand har lite kjennskap til IRNs utvikling og arbeid de siste årene. IRN har gjort et betydelig arbeid for det muslimske samfunnet. Vi er en brobygger mellom muslimer og det norske samfunnet, sier han til Nettavisen.
Islamsk Råd ble fjernet fra statsbudsjettet i 2018 etter intern krangling, underslag og etter å ha ansatt en kvinne i nikab som (av alle ting) kommunikasjonsansvarlig.
Farahmand mener SV fikk et «halalstempel» av Islam Net under valgkampen grunnet sitt standpunkt om Oljefondet, et standpunkt SV visste de ikke kunne levere på, sier Farahmand.
Han sier at SV her bidrar til mer identitetspolitikk og sekterisk deling i samfunnet.
– Sekterisk deling?
– Alle er enige i å bekjempe hatkriminalitet. Man kan sette opp en søkbar ordning slik at andre organisasjoner også kan bidra, men SV velger heller å fremme en religiøs særinteresse.
«Den rasistiske hatbloggen», sier Hussein
Hussein avviser totalt Farahmands kommentar om «sekteriske interesser». Hvorfor? Jo, fordi Høyre i «hele forrige regjeringsperiode ga statsstøtte til den rasistiske hatbloggen Human Rights Service som et ‘integreringstiltak'».
Samtidig rettferdiggjør hun støtten til Islamsk Råd med drapet på Tamina Nibra Juhar på Kampen i Oslo, drept da hun var på jobb som sosionom.
– Hun ble drept fordi hun var muslim. Jeg vet at kampen mot hatvold og rasisme ikke er høyt prioritert for Høyre, men det er den for SV.
SV-nestlederen spør hva Høyre og Farahmand har gjort for å forebygge hatkriminalitet mot muslimske kvinner.
Islamsk Råd peker også på dette drapet som en bekreftelse på at deres arbeid i dag er «enda viktigere».
Islamsk Råd sier de «vokser hvert år og stadig flere moskeer blir tilknyttet oss».
Forsvarer barneekteskap
Farahmand mener ideologien til Islamsk Råd er for ytterliggående til at de fortjener statsstøtte.
Han viser til en infografikk på deres nettside der IRN forklarer hvorfor de mener det er forståelig at profeten Muhammed giftet seg og fikk barn med et barn.
Islamsk Råd avviser at de på noen måte er ytterliggående ved å sette godkjenningsstempel på profetens handling. De sier tvert om at «islam er liberalt».
– Saken må sees i kontekst av samfunnet og tiden det skjedde i. Jeg kan vise til flere skrifter, og det er heller ikke et brudd på det som står i toraen eller bibelen. Vi ser oss selv som religiøse muslimer, ikke som konservative. Islam er liberalt, svarer Maizi.