Islam

Radikale islamister i fåreklær

En britisk kinokjede trakk tilbake filmen "The Lady of Heaven" etter massivt trykk fra rasende islamister. Mens norske medier var stille om saken, belyste HRS hvordan de radikale truet gjennom viljen sin. Basel Kadem, sjiamuslimsk imam som har håpet at filmen «vil bidra til å skape opplysning og reform i den islamske verden», berømmer HRS' opplysningsarbeid, men sier han har trukket sin støtte til filmen. -I kulissene er ikke alt slik det ser ut på utsiden, forteller Kadem.

I saken Så er de krenket igjen – og får det som de vil. belyste vi hvilke reaksjoner filmen skapte blant mange troende muslimer i Storbritannia, og ikke minst hvordan deres rasende opprør ble møtt med «forståelse».

Også Brendan O’Neill reagerte. På Instagram skrev han:

Dette er noe av det mest urovekkende jeg har sett på lenge: sjefen for en kino i Sheffield bekrefter at han har trukket filmen The Lady of Heaven fordi noen muslimer syntes den var støtende. Mobben samlet seg rundt ham og ropte «Allahu Akbar!» for å feire deres regressive seier. Det meldes nå at hele Cineworld- og Vue-kjedene har trukket filmen. Helt skammelig. For en forsømmelse av deres plikter. Å kapitulere for sensurkrevende mobbere er alltid en forferdelig idé. Det oppmuntrer de intolerante og svekker friheten. Dette er Storbritannia 2022, og islamske fundamentalister har lykkes med å knuse et stykke kultur fordi det krenket deres religiøse følsomhet. Foraktelig.

Reformatoren

Det finnes reformvillige krefter innad i de muslimske miljøene, selv om de nok ofte opplever å være enslige svaler. En av disse er Basel Kadem, som ble omtalt i samme sak på denne måten:

En annen interessant ting er at Basel Kadem, bosatt i Norge hvor han er sjiamuslimsk imam og som skal ha et ønske om å bekjempe fundamentalistik islam, omtalte denne filmen i februar i fjor ut fra traileren. Kadem sa da at det var et håp fra hans side at filmen «vil bidra til å skape opplysning og reform i den islamske verden, og forhåpentlig være en bidragsyter til mer dialog, fred og sameksistens blant folkegrupper og ideologier».

Fredag fikk daglig leder og artikkelforfatter Rita Karlsen en melding fra Kadem. Den gjengis med hans tillatelse:

Kjære Rita Karlsen Måtte du og dine ha det godt. Takk for den nylige dekningen av islamistisk kanselleringskultur i Storbritannia ifm. filmen “The Lady of Heaven”. Jeg vil dog å meddele at jeg ikke ønsker fremtidig tilkobling til filmen eller dens produsenter, da jeg har trukket tilbake min støtte. De er også ekstremt radikale islamister som driver kanselleringskultur mot sine egne, slik jeg skrev i FB innlegget. Forøvrig, kan du ha interesse for dette brevet jeg har sendt til BBC. Gjør med den informasjonen hva du mener er riktig.

Facebook-innlegget Kadem viser til er også lagt ut fredag.

Det Kadem har å fortelle fra kulissene bak filmen «The Lady of Heaven» er svært alvorlig, svært viktig – og garantert svært provoserende for både radikale islamister og for medier og politikere som iherdig arbeider for at slike opplysninger skal dysses ned og aller helst skjules fullstendig i inkluderingens og antirasismens navn.

Avsløringen

Kadem har oppsummert hvorfor han har trukket sin støtte til filmen i et brev til BBC. Han har gitt oss tilgang til brevet, som gjengis oversatt fra engelsk.

Tittel: Radikale islamister i fåreklær – Bekjennelser av en filmskribent tidligere tilknyttet  «Lady of Heaven»

Kjære BBC,

Mitt navn er Basel Kadem, og jeg er en uavhengig norsk shiamuslimsk forsker og grunnlegger av den norske tenketanken Rafida Norge. Jeg er tidligere medlem av organisasjonen til – så vel som en tidligere student av – Yaser Alhabib, forfatter av filmen «The Lady of Heaven», som nylig har hatt premiere på britiske kinoer.

Den nylige kontroversen rundt filmen «The Lady of Heaven» har i realiteten bidratt til en generelt sunn og nyansert diskurs med hensyn til ytringsfrihet og aspekter ved islamsk teologi og historie. Jeg er tilhenger av maksimal ytringsfrihet og har flere bidrag til norsk offentlighet og media som omhandler problemet med ytringsfrihet og mangelen på insentiver til dette i den muslimske verden.

Jeg har imidlertid oppriktige sikkerhetsbekymringer, både for meg selv og tidligere kolleger og bekjente, dersom det skulle være slik at enkeltpersoner og organisasjoner som har hengitt seg til religiøs ekstremisme og ulovlige aktiviteter «bak kulissene» skal hvitvaskes i offentligheten og fremstilles som fredelige, reformister eller liknende.

Jeg har dokumenterbar informasjon på og er vitne til at organisasjonen til Yaser Alhabib har engasjert seg i ekstremistiske handlinger, og også ulovlig aktivitet, inkludert:
– eks-kommunikasjon og trusler mot tidligere medlemmer på grunn av uenighet i administrasjonssaker
– kampanjer for bakvaskelse og ærekrenkelse
– tvangsarbeid ilagt religiøse sympatisører som var i svake og desperate posisjoner
– forfalskning av kontoutskrifter og lønnsslipper for å kreve sosiale ytelser eller rett til å leie leiligheter

Jeg er klar over at mye av denne informasjonen kan høres overraskende ut. Det kan kanskje være lettere å fordøye hvis man kjenner til det faktum at det sjia-islamske prestesystemet generelt har utviklet seg til en hybrid mellom et vatikan og en mafia. Mange teologer misbruker religiøse prinsipper og tekster for å rettferdiggjøre sine egne personlige agendaer. Det er ganske utbredt at kritikk mot lærde eller teologer som tilhører en prestisjefylt klan, er tilknyttet en politisk bevegelse, besitter en viss makt eller innflytelse eller finans, blir sett på av deres tilhengere som blasfemi, på lik linje med blasfemi mot det guddommelige. Ofte medfører dette risiko for at det blir avsagt shariadommer om dødsstraff mot den som er anklaget for blasfemi. Dødsstraff for blasfemi er faktisk en utbredt oppfatning blant islamister.

Tillat meg i denne sammenhengen å minne om at den iranske diktatoren Ruhollah Khomeini lykkes med sin islamske revolusjon i 1979 etter å ha vunnet publikums sympati i både Iran og Frankrike (hvor han satt i eksil) og feilaktig fremstille seg selv som en reformator. Det var først etter å ha tatt makten at Khomeini ble en blodtørstig tyrann og vendte seg mot sine egne.

Mine bekymringer angående Yaser Alhabibs organisasjon er ikke at de utfører en blodig islamsk revolusjon. Men som en som har jobbet med aktørene og sett organisasjonen fra innsiden, er min bekymring som følger:  Dersom de britiske mediene naivt gir denne organisasjonen en plattform og lar dem selge produktet sitt og få støtte fra den generelle britiske offentligheten, kan potensielle økonomiske overskudd de får skape insentiver for dem til å utføre trusler og voldshandlinger med mafiaaktig karakter mot eks-kolleger og dem de anser som «frafalne» og «troens fiender».

Dette er første gang jeg avslører denne informasjonen til offentligheten. Jeg har ikke engang informert britisk politi om dette opp gjennom årene, hovedsakelig av frykt for konsekvenser og egen tvil om hvorvidt det var riktig å avsløre ekstremisme og ulovlig aktivitet, men også fordi jeg hadde håpet at organisasjonen ville avta i popularitet blant sitt publikum i den arabisktalende verden og gradvis opphøre å eksistere.

Jeg er villig til å gi innsyn i dokumenter jeg har i min besittelse som beviser påstandene mine, samt vitne om noen av punktene ovenfor. Jeg vet også om flere eks-kolleger som har lignende erfaringer, men jeg er usikker på om de vil føle seg trygge nok til å stå fram med det de vet og har bevitnet.

Til slutt vil jeg takke deg for at du leste dette brevet, og jeg håper du tar bekymringene mine på alvor.

Med vennlig hilsen,

Basel Kadem

10 juni 2022

(Fotomontasje med bilde fra Facebook: HRS)