Frihetsverdier

SAS skylder på «høyreekstreme»

SAS publiserer en kampanjevideo som rakker ned på Skandinavia og som på få timer utløser et ras av sinte tilbakemeldinger. Nå skylder SAS på høyreekstreme.

Flyselskapet Scandinavian (sic!) Airlines, SAS, kan allerede kåres til vinner av årets, om ikke tiårets, dårligste reklamefilm.

Skandinavia er en kopi

I kampanjevideoen er SAS’ spørsmål «What is Truly Scandinavian» – altså ikke ulikt debatten vi har hatt her hjemme om «hva som er norsk kultur». Svaret til SAS er heller ikke ulikt svaret om norsk kultur:

Absolutt ingenting – for alt er en kopi. 

Demokratiet som vi nyter godt av i Skandinavia kan vi takke Hellas for, vindmøllene er en oppfinnelse fra Persia, rugbrødet som danskene er så glad i samt de svenske köttbullar har sitt opphav i Tyrkia, de danske wienerbrødene (kjent som danish) er fra Østerrike, og bindersen, som Norge liker å påberope seg, er egentlig oppfunnet av en amerikaner.

Det umusikalske budskapet er at det er de reiselystne skandinavere som ute i den store verden har brakt alt dette, og mer til, med seg hjem. Så siden vi skandinavere er «ingenting», må vi ut og reise.

SAS publiserte videoen i går, men allerede i løpet av natten eller tidlig i dag har de slettet den. Da både fra flyselskapets FB-side og YouTube-kanal. Til ingen nytte. Videoen er (selvsagt) fortsatt å finne på YouTube, da andre brukere har lastet den opp.

 

Høyreekstreme

SAS’ kunder liker selvsagt ikke å bli kalt en kopi av alt utenfor Skandinavia, som i tillegg fratar både Sverige, Danmark og Norge egenverdi. Men det har ikke SAS så langt tatt noen selvkritikk på. Tvert om leter de etter (andre) syndebukker. Spesielt kreativt er det ikke av SAS å skylde på de «høyreekstreme».

Selskapet opplyser til Berlingske at videoen blant annet har blitt delt på høyrenasjonalistiske fora og på det anonyme internetforum 4chan. Derfor er flyselskapets konklusjon at de er utsatt for et koordinert cyber-angrep. «Vår kampanje er tatt som et gissel», hevder SAS, som har mottatt en enorm strøm av negative tilbakemeldinger.

Så nå vet vi det: ikke bare er vi skandinavere ingenting og en kopi, vi er høyreekstreme også. Heldig igjen, SAS.

For øvrig sier SAS at de har fjernet kampanjevideoen mens de «vurderer neste skritt». Det er å håpe at den vurderingen blir litt mer gjennomtenkt enn den forrige. Men de sitter nok heller å nistirrer på aksjekursen, og så langt kan det se ut som om investorene ikke bryr seg særlig mye om en skandinavisk verdidebatt. I formiddag var aksjekursen opp 1,5 prosent.

De får håpe det holder, før de ender opp som ANN, Absolutely Nothing Airlines.

Oppdatert kl. 17:36:

Må bare berømme Norwegian for å være raskt på ballen (fra Facebook):