Islam

Forlag trekker tegneserie-hefte etter anklager om islamofobi

Heftet heter "En selvmordsbomber sitter på biblioteket". Historien handler om en gutt som oppsøker biblioteket med en bombevest. Inne på biblioteket blir han fascinert av alle ivrige besøkende som er oppslukt i bøkenes verdenr. Han omvendes der og da. Altså en positiv historie. Men forlaget trekker nå heftet, etter kraftige og omfattende beskyldninger om islamofobi.

Vi lever i krenkelsens tidsalder. For selvsagt er det relevant og svært aktuelt å utgi et tegneseriehefte som beskriver en radikalisert og isolert gutt som velger å snu ryggen til terror og trer inn i samfunnet som en anstendig borger.

Danske Kåre Bluitgen tror det hele handler om angsten for å få en fatwa tredd nedover hodet. Han har en troverdig bakgrunn for å mene akkurat det. Bluitgen er forfatteren av en familiebok om Muhammed i 2005, som forlaget ikke klarte å få tegnere til å illustrere. Dette var startskuddet på den verdenshistoriske karikaturkrisen i 2005 og 2006, utløst av Jyllands-Posten Muhammed-tegninger 30. september 2005. Konsekvensene lever i beste velgående den dag i dag: angsten for å «tirre» de hårsåre innen islams rekker er langt fremskreden.

Westergaards Muhammed-karikatur, datert 30. september for 13 år siden.

Derfor ser vi ikke en eneste Muhammed-karikatur i norsk eller toneangivende europeisk presse. Derfor lever tegneren og pensjonisten Kurt Westergaard i «fengsel» i eget hjem grunnet denne karikaturen i nevnte avis.

Massiv kritikk

Det var det amerikanske forlaget Abrams som skulle utgi tegneserieheftet laget av den prisbelønte forfatteren av barnebøker, Jack Gantos. Heftet var opprinnelig del av en antologi for unge, Here I Stand, utgitt i 2016 av Amnesty International, som mente at Gantos’ bok «hyller barns kraft til å forandre liv», skriver Berlingske.

Det nye heftet, illustrert av britiske David McKean, skulle utgis i mai 2019. Sist lørdag trakk forlaget utgivelsen grunnet massivt med protester og anklager om «islamofobi og uvitenhet», og også tegneren la seg paddeflat.

Årsagen var dels protester på sociale medier, dels et åbent brev fra The Asian Author Association, underskrevet af flere end 1.000 forfattere, illustratorer, læsere og lærere, der kaldte bogen »gennemsyret af islamofobi og dyb uvidenhed« og anklagede forlaget for »forsætligt at skabe frygt og sprede skadelige stereotyper i et mislykket forsøg på at vise fortællingens kraft.«

Forlaget forsøgte i første omgang at indgå i en debat med kritikerne, men valgte lørdag – med opbakning fra både forfatter og illustrator – at trække udgivelsen tilbage. På Twitter undskyldte Dave McKean og skrev: »Jeg har lyttet og lært en hård, men værdifuld lektie.«

Ytringsfriheten er på retur

En utgivelse basert på høyaktuell, dokumentert problemstilling trekkes altså grunnet at «noen» kunne føle seg krenket. Det er et faktum at islamsk terror er blitt særlig Vest-Europas nye virkelighet. Fotavtrykkene er i alle norske byer av noen størrelse (koranklosser og koranblomsterbedd). Men «enkelte» vil altså lukke munnen på dem som påpeker virkeligheten, og de klarer det.

Ytringsfriheten er på retur, smaksdommerne bestemmer, og med dette er også andre friheter på retur, for ytringsfriheten er alle andre friheters mor.

Så alvorlig er denne saken. Den handler ikke om å karikere, håne eller latterliggjøre. Den handler om å opplyse, om å oppbygge. Som forfatter og journalist Adam Holm sier det: «… man har villet rekke ut en hånd til disse unge mennene med muslimsk bakgrunn og fortelle dem at det finnes andre åndelige kilder enn dem boken noen av dem har fått proppet ned i halsen, og at biblioteket er et godt sted for å få andre impulser».

Nettopp, så enkelt, så viktig.

Se vår samleside om Muhammed-karikaturene fra oppstarten 16. september 2005, da det ble kjent at Bluitgen og forlaget ikke fikk tengere til å illustere Muhammed-boken til Bluitgen, til april 2007.