Islam

Gladsak som rant ut i arabisk pengestrøm: Ny gigantmoské i Larvik

I dag skulle jeg skrive en gladsak. Det ble nemlig kjent i forrige uke at oppkjøpet av Handelsskolebygget og tilstøtende tomt i Larvik, totalt 22 mål, for å bygge en gigamoské, var i ferd med å gå i vasken for Islamsk kulturforening. De manglet 700 000 kroner av kjøpesummen på 17 millioner kroner. Selger tok derfor beslag i eiendommen som ble stengt for bønn. I går ble det kjent at antakelig kjøper, Amanastiftelsen, kom på banen og la pengene på bordet. Og Regjeringen sitter med hendene i fanget mens islamiseringen går sin gang over det ganske land?

Norge endrer seg raskere og raskere i islamsk retning. Det er som en snøball som har startet å rulle, og politikerne ser ikke ut til å klare/våge/ville stanse dette. Nylig meldte vi at hele 9 prosent av Oslos befolkning er medlem av en moské, og at islam vokser på landsbasis med 7 prosent i året nå. Hvert tiende år dobles medlemsmassen i moskeer. Det skjer oppkjøp av tomter og eiendommer stadig vekk, som i Sandefjord, Drammen, Alta med flere steder. Bak mange av disse oppkjøpene står Amanastiftelsen, som drives av ledelsen i Det islamske forbundet (Dif), som også står bak Rabitamoskeen.

I Larvik har befolkningen i lengre tid vært bekymret for utviklingen. Det sjokkerte mange at en av Norges verste terrorister gjennom tidene, Hassan Abdi Dhuhulow, som deltok meget aktivt under den groteske voldsorgien på Westgate kjøpesenter i Nairobi, var en fast gjest i Larviks moské. Da det ble kjent at Islamsk kulturforening (Ikf) skulle kjøpe opp den tomme Handelsskolen og tilstøtende tomt for å bygge stormoské, totalt over 40 millioner kroner, ble uroen forsterket. Men hvordan skulle et trossamfunn på under 1 000 medlemmer klare å samle inn et slikt voldsomt beløp?

En an plantegningene til ny gigantmoské i Larvik.

En av plantegningene til ny gigantmoské i Larvik.

rights_banner_praktutgave-ny_778x150

En stiftelse og en bankkonto

Det er her Amanastiftelsen kommer inn, stiftet i 2014. Bak stiftelsen står ledelsen i Dif sammen med lederen av Ikf, Mohammed Zaidan. Zaidan og co bedyret at oppkjøpet i Larvik i 2015 (17 millioner for skolen og tomt), hadde skjedd ved hjelp av norske givere. Året etter slo han kontra: det var altså løgn, kunne Kapital avsløre tidligere i år.

Så viser det seg at ca 700 000 kroner av kjøpesummen manglet (Østlandsposten, bak betalingsmur).  Framparken Eiendom (som solgte tilstøtende tomt til skolen), tok arrest i eiendommen i forrige uke. Deretter ble det satt i gang prosess for å få eiendommen på tvangssalg. Idrettslaget Fram var lei av å vente på oppgjøret. Dette kom frem 27. september.

Nå har retten gitt Framparken Eiendom AS tillatelse til å ta arrest for inntil 675.114 kroner i Handelskolen Eiendom AS’ formuesgoder.

Så ble dette kjent i går i Østlandsposten: Restbeløpet er betalt inn på konto. Hvem som står bak innbetalingen, sier ikke avisen noe om.

Men kjøper i fjor var Amanastiftelsen, så pengene må vel nødvendigvis komme derfra.

En mann uten magemål?

Det interessante er at Dif også har en egen såkalt prosjektkonto. Hvem som setter inn penger på denne kontoen, vil ikke Dif, anført av Brorskapsmannen Basim Ghozlan, oppgi. Sjakktrekket er dog dette: Det har sett ut til at Stortinget vil stoppe finansiering av moskeer fra despotiske regimer via stiftelser i Norge. Men Difs prosjektkonto holdes utenfor driftregnskapet til Dif. Fra denne kontoen, som utenlandske krefter også kan sette inn penger på, overføres det penger til Amanastiftelsen som gaver.

I fjor høst fortalte Kapital at de siste ni årene har ti trossamfunn kjøpt eiendom for over 160 millioner kroner. I ettertid har flere av eiendommene blitt betydelig oppgradert. Hvor alle pengene kommer fra holdes hemmelig. Ifølge Ghozlan kommer pengene fra “privatpersoner og organisasjoner”, men ikke despotiske regimer som ikke respekterer religionsfrihet, som Stortinget har fokus på.

Basim Ghozlan har knapt magemål. Se hvordan han forklarte “kongstanken” bak stiftelsen og prosjektkontoen:

Han opplyser at grunnen til at Amanastiftelsen står som eier av eiendommene … er at stiftelsen ønsker trygghet for at det ikke skal komme inn grupperinger som vil spre holdninger trossamfunnet ikke ønsker.

-De lokale trossamfunnene trenger å være trygge på at lokalene ikke blir kapret av grupperinger man ikke ønsker, sier Ghozlan.

-Mener du ekstreme islamister?

-Ja, sier Ghozlan.

Og her er vel den eneste ekstremismen Ghozlan henviser til, terror og fysisk vold. Snakket journalisten og Ghozlan forbi hverandre? Det tror jeg vi kan antyde.

«Moderne kultursenter»

I Larvik planlegger Islamsk kulturforening å reise det de kaller et «moderne kultursenter» som skal være åpent «for alle».

Ja, vi vet at islam er en sterkt misjonerende religion/ideologi. Vi lar oss ikke lure av slike hjertevarme formuleringer.

Bygningen skal inneholde barnehage, skole, bønnerom, leiligheter og hundrevis av parkeringsplasser, slik at folk fra hele Vestfold kan søke seg hit.

Stortinget har altså bedt Regjeringen om å ta grep for å stoppe despotiske krefter i å sponse norske trossamfunn. Vil Regjeringen prøve å gjøre dette, og i så fall: Vil Regjeringen klare å stoppe islamiseringen ved bruk av utenlandsk kapital? Jeg er sannelig ikke sikker på verken det ene eller andre. Som den fremste Brorskapsmannen i Europa, Tariq Ramadan, har formulert problemstillingen i en bok han skrev allerede i 2002:

«Islam er en faktor som det er behov for å ta med i betraktning, og som må regnes med i fremtiden. Hvis denne realiteten blir fornektet, vil det uunngåelig føre til radikal motstand og sammenstøt.»