Rapporten fra Anti-Defamation League (ADL) og Academic Engagement Network (AEN) finner du her. Rapporten er del av ADLs bredere arbeid med å dokumentere antisemittisme, og gir et mer personlig innblikk i hvordan det oppleves å være jøde ansatt i ameriknsk akademia.
Undersøkelsene ble gjennomført denne våren av ADL og AEN, der respondentene var jødiske ansatte fra ulike universiteter. Spørsmålene de jødiske ansatte ble stilt var både kvantitative (f.eks. hyppighet av hendelser) og kvalitative, for å kartlegge personlige erfaringer. ADL og AEN beskriver metodevalg og tanker bak undersøkelsen slik:
ADL og AEN gjennomførte en undersøkelse blant 209 amerikanske akademiske fakultetsmedlemmer som identifiserer seg som jøder. Vi stilte dem både lukkede og åpne spørsmål for å maksimere vår evne til å forstå erfaringene til de spurte på en effektiv måte. Selv om undersøkelsen ikke er nasjonalt representativ for hele populasjonen av jødiske fakultetsmedlemmer på amerikanske campuser eller i profesjonelle akademiske foreninger, gir den verdifull innsikt i hvordan fakultetsmedlemmer oppfatter og opplever antisemittisme i akademiske miljøer. Funnene i undersøkelsen fremhever mønstre, bekymringer og institusjonell dynamikk som hittil har blitt underrapportert.
Med tanke på at utvalget er relativt lite, må funnene ses i sammenheng med ADLs øvrige arbeid på feltet, der de også har gjennomført rene kvantitative undersøkelser med flere tusen respondenter. Å operere med eksakte prosentandeler i en rapport som er dels kvantitativ, dels kvalitativ, og med et lavt antall respondenter er etter vårt syn mer uheldig enn heldig for rapportens del, fordi man risikerer kvasikvantifisering av kvalitative metoder. Vi gjengir derfor funnene med fokus på hva respondentene har svart, ikke prosentandel som har svart det ene eller andre.
Hovedfunn i rapporten
Hovedfunnene er at de fakultetsansatte opplever økning i antisemittisme, og den som tror at det er studentene som er de ivrigste antisemittene, bør ta rapporten i nærmere øyesyn. Kolleger og administrasjon ved de ulike universitetene opplyses å utgjøre et like stort problem for de jødiske professorene.
Vi har valgt å ikke gjengi spesifisert prosentandel:
- Mange deltakende jødiske professorer rapporterte antisemittiske handlinger eller kommentarer fra kolleger, administrasjon eller ansatte. Dette inkluderer verbale angrep, ekskludering og svertekampanjer.
- Mange opplevde fornærmende eller nedsettende kommentarer om Israel i personlige samtaler på campus. Her rapporteres det ogå om direkte anti-jødiske kommentarer.
- Noen ble utsatt for online trakassering: Anti-israelsk materiale rettet mot dem ble spredt på nett eller i sosiale medier, ofte med mål om å ydmyke eller få dem til å tie.
- Noen få opplevde fysiske angrep eller skade på eiendom.
- Mange følte seg tvunget til å skjule sin jødiske eller sionistiske identitet på campus for å unngå diskriminering eller trakassering.
Boikotter og ekskludering
Halvparten av respondentene opplevde institusjonell boikott. Dette inkluderte universiteter som nektet felles finansiering av arrangementer med jødiske eller pro-israelske grupper, blokkerte samarbeid med israelske forskere eller kansellerte forelesninger med israelske foredragsholdere.
Noen professorer opplevde at studenter boikottet kursene deres på grunn av deres jødiske identitet, som i ett tilfelle med en ingeniørprofessor som skulle holde et etikkurs som ble kansellert etter at studenter oppdaget hans jødiske bakgrunn.
Det var også flere som hadde opplevd protester som førte til avbrudd av akademiske eller kulturelle arrangementer, ofte målrettet mot jødiske eller pro-israelske aktiviteter.
Pro-palestinske grupper og Faculty for Justice in Palestine (FJP) ble etablert i kjølvannet av terroren 7. oktober. Nesten halvparten av respondentene oppga at deres campus hadde en organisert FJP-gruppe, etablert i oktober 2023 som del av US Academic and Cultural Boycott of Israel (USACBI). Disse gruppene fremmet boikott av israelske forskere, kansellering av studieprogrammer i Israel og delegitimering av israelske akademiske institusjoner.
FJP og lignende grupper organiserte protester, spredte anti-israelsk materiale og drev med kampanjer som ofte ble opplevd som antisemittiske av jødiske fakultetsmedlemmer.
Personlig og profesjonell påvirkning
En professor rapporterte så alvorlig trakassering at administrasjonen rådet ham til å undervise eksternt for å ivareta hans egen sikkerhet. En annen beskrev en svertekampanje som førte til at avdelingen fikk et så fiendtlig arbeidsmiljø at det var nesten umulig å oppholde seg på jobb.
Mange rapporterte forverret mental og fysisk helse på grunn av vedvarende fiendtlighet, utstøting og manglende institusjonell støtte. Noen forlot akademia eller USA helt. Fakultetsmedlemmer unngikk å delta i arrangementer eller dele sine synspunkter for å unngå konflikt.
Over halvparten av respondentene vurderte universitetenes håndtering av antisemittisme som mangelfull, med eksempler på administrasjoner som ignorerte klager eller unnlot å håndheve retningslinjer. Noen universiteter har styrket retningslinjer siden 2023, men mange ble kritisert for passivitet eller inkonsekvent håndhevelse.
En professor beskrev hvordan en avdelingsleder, som åpent støttet Hamas, dekorerte avdelingen med «from the river to the sea»-slagord og organiserte verbale angrep mot jødiske fakultetsmedlemmer som protesterte. En professor opplyste at en kollega hadde hevdet at jøder «kontrollerer all makt og penger». En studentgruppe hadde framsatt krav om at en dekan ble sparket for å være en «sionistisk trussel».
Også i Norge øker de negative holdningene mot jøder, særlig blant unge. Noen tilsvarende undersøkelse som ADL og AEN har gjennomført for å kartlegge antisemittisme blant ansatte på universiteter er vi ikke kjent med, men det er ingen grunn til å anta at det stiller seg særlig annerledes å være jødisk professor i Norge enn i USA. Antisemittismen drives i like stor grad fram i og av akademia her som der.