Æresdrap og æresrelatert vold

Frihetens uvitenhet

Det er med stor sorg og en bunnløs frustrasjon jeg leser kommentarer og analyser i ulike medier om Iran. Mennesker – ofte langt unna virkeligheten – uttaler seg med skråsikkerhet om landet mitt. De hevder at Iran har hatt en «liten revolusjon» i 2021–2023. At kvinner nå kjører bil, går uten hijab, og at dette skulle være tegn på «liberalisering». Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Jeg velger nok det siste.

Denne typen overfladiske analyser – ofte fra privilegerte vestlige kommentatorer eller desinformerte brukere på sosiale medier – reduserer en dyp, eksistensiell kamp til et Instagram-øyeblikk. Det vi står i, er ikke en debatt om klesplagg eller bilnøkler. Det er en kamp for overlevelse, verdighet og grunnleggende menneskerettigheter.
Kampen i Iran handler ikke bare om kvinnefrigjøring. Den handler om et helt folk som blir fratatt retten til å leve fritt. Islamistisk ideologi tvinges ned i halsen på alle – på skolen, i lovverket, i hverdagen.

• Jenter kan fortsatt giftes bort lovlig i en alder av ni.
• Kvinner arver fortsatt halvparten av det menn gjør.
• Fattigdom skriker fra hvert hjørne av landet.
• Strømmen går flere ganger om dagen.
• Helsevesenet er i ferd med å kollapse.
• Barnearbeid, trafficking og prostitusjon øker i takt med desperasjonen.
• Kriminaliteten er høyere enn noen gang.
• Historiske minner og kulturminner forsvinner med tørken og forsømmelsen.

Bare for å nevne noen.

Og mens dette skjer:

Iranske mødre tvinges til å legge nyfødte barn i kjøleskap for å holde dem i live når strømmen går midt i sommerens hetebølger. Samtidig sørger regimets ledere for at strømmen aldri slutter å tikke inn i deres luksusvillaer – fordi de trenger den for å holde sine bitcoin-minere gående.

Alt dette skjer mens mange i Vesten snakker om «fremskritt».

Men det stopper ikke der. Iranere i utlandet med tette bånd til regimet – enten gjennom familie, økonomiske interesser eller ideologisk lojalitet – er med på å spre feilinformasjon. De tar plass i medier, kommentarfelt, institusjoner og arrangementer, og forsøker å forskjønne eller dekke over regimets forbrytelser. Mange av dem lever i demokratiske land med ytringsfrihet og rettssikkerhet, men bruker disse rettighetene til å beskytte et regime som fornekter dem til sitt eget folk.

De kaller det “nyansering”. Jeg kaller det forræderi.

Og for dem som fortsatt lurer: Det holder med et enkelt Google-søk for å se hvor langt Iran har blitt reversert siden opprøret i 1979. Landet har gått fra et samfunn i utvikling, med utdannede kvinner i arbeidsliv og politikk, til et prestestyrt fengsel der halve befolkningen må kjempe for retten til å vise sitt eget ansikt. Dette er ikke fremskritt. Det er et fall.

Jeg forstår at det er vanskelig å se hele bildet når man er oppvokst med et nyhetsbilde dominert av klikkvennlige overskrifter og 60-sekunders videoer. Men ansvaret for å forstå ligger der like fullt.

Og for oss som kommer fra Iran, blir det utmattende. Utmattende å kjempe mot feilinformasjon. Å forklare. Å svare. Å måtte tåle nedlatende kommentarer i innboksen, på sms, i kommentarfelt.

Men vi kan ikke tie.

For selv om det koster, så skylder vi alle som fortsatt er fanget der – alle kvinner som kjemper med håret blottet, alle menn som risikerer livet for å si sannheten, alle barn som vokser opp i et system bygget på frykt – å fortelle den virkelige historien.

Iran er ikke fritt. Ikke liberalt. Ikke i nærheten.

Jeg tillater meg å be deg tenke deg om, slik min favorittpoet Saadi skrev, før du kommenterer på sosiale medier om emner du ikke er stødig i:

«Før du sier noe, bør du spørre deg selv:
Er det sant?
Er det godt?
Er det nyttig?»

For oss er dette et spørsmål om overlevelse — for deg kanskje en luksus.