Varselet til HRS fra «Anders» har blitt grundig undersøkt. Oppdragsgiver bekrefter at «Anders» ga dem beskjed om hendelsen. Barnehagen har ikke besvart HRS’ henvendelse. Vi har valgt å anonymisere barnehagen, men opplyser at den hører til barnehagekjeden Læringsverkstedet. Varselet var som følger:
Jeg har jobbet som vikar i ulike barnehager i Oslo siden fjoråret. For omtrent en måned siden jobbet jeg for første (og siste) gang i xxx Barnehage.
Flotte unger, hyggelige ansatte og fine arbeidstimer inntil «hendelsen».
Det skulle vært en hel dag, men ble nødt til å gå ved lunsjtider, da jeg kjente at både samvittighet og forferdelsen av hva jeg så og opplevde, gjorde det umulig å forbli der.
Vi samlet alle de minste barna på gulvet for «undervisning», 2-, 3- og 4-åringer. Undervisningen viste seg etter hvert å være om bønneteppe, islam, og hvordan muslimer går kledd og ber. Barnehagetanten, ung, norsk, men av nord-afrikansk eller arabisk bakgrunn, viser og ber de små barna komme og bøye seg ned på teppet, og forstod de ikke helt med en gang, så «lurte» hun dem i riktig stilling, ved å be dem «lukte» på bønneteppet.
Jeg fikk også hennes mobil, og ble bedt om å ta bilder av det hele (og jeg mistenker, med min kjennskap til troende muslimer, at dette ville vises senere til andre muslimer med fryd og iver. Min personlige følelse selvfølgelig 😉
Jeg gav mobilen tilbake, unnskyldte meg, og gikk og snakket med en leder om dette, og at jeg ikke kunne fortsette arbeidsdagen. Ringte også min arbeidsgiver og fortalte hva som hadde skjedd, og at jeg ikke kunne jobbe der i fremtiden. De forstod faktisk problemet meget godt, og noterte dette. Ring meg gjerne om dere ønsker mer informasjon, eller har spørsmål rundt dette.
Jeg ringte «Anders», som gjentok historien i detalj og ga kontaktinformasjon til både barnehagen og sin egen oppdragsgiver, rekrutteringsbyrået som formidler vikarer til ulike barnehager i Oslo.
Hvorfor?
«Anders» hadde gjort seg mange tanker om hendelsen.
– Og så tenker jeg at jeg forholder meg anonym, ikke av «frykt» eller lignende, men fordi dette er en opplevelse veldig mange kunne hatt, uavhengig av alder, kjønn, opphav, men at de fleste antageligvis ville svelget kamelen, jobbet ut dagen, og prøvd å glemme det hele. Dette burde komme frem. Og min grunn for min anonymitet, må du gjerne forklare dem òg, sa han, før han fortsatte:
– Jeg må også nevne at den ansatte, den lederen jeg gikk ut og pratet med, forklarte at: «Ja, men dette gjør vi med alle trosretninger, når disse har en feiring eller høytid.» Jeg forklarte da at jeg selv ikke ble døpt da jeg var liten, men fikk en flott bibel, og måtte velge selv om jeg ville tro og døpe meg senere i livet. Derfor også en muligens ennå sterkere grunn til min reaksjon. Jeg forklarte også at jeg hadde reagert uansett om det var buddhisme, kristendom, hinduisme eller annet, som ble forsøkt «dyttet» på så små barn, forklarte «Anders».
– Ingen av barna var hverken av navn eller utseende fra muslimsk bakgrunn, så vidt jeg kunne se, utenom «Lima», en kjempeblid jente som snakket rent og var glad og oppegående. Men verken navn eller utseende slo meg som fra muslimsk bakgrunn her heller. Så hvem dette var for, utenom nevnte barnehagetante og hennes omkrets, det lurer jeg virkelig på. Og at de presenterer kristen eller annen tradisjon på samme måte, det tviler jeg sterkt på, avsluttet han.
Informeres foreldrene?
Som nevnt var det ikke vanskelig å få kontakt med rekrutteringsbyrået, som bekreftet at «Anders» hadde gitt dem beskjed. Barnehagen var det derimot ikke mulig å få en uttalelse fra, der e-post sendt for flere uker siden, fremdeles er ubesvart.
E-posten var ikke lang.
Hei! Vi har blitt kontaktet av en som har jobbet som vikar hos dere. Vedkommende har bekymring for undervisning i islam.
Så ble varselet gjengitt i sin helhet, før e-posten ble avsluttet med disse spørsmålene:
Mitt spørsmål er hva dere tenker om denne formen for undervisning i trosutøvelse. Er undervisning i muslimsk bønnepraksis i tråd med barnehagens vedtekter?
Barnehagen er privat og tilhører som nevnt barnehagekjeden Læringsverkstedet. På barnehagens egne nettsider kan man lese at de ikke har søkt fritak fra lovens formålsparagraf, de har utelukkende gjenngitt barnehagelovens §1. Det finnes faktisk mulighet for private barnehager å søke om fritak – det er hjemlet i §1a, som sier:
§ 1a. Særlig formål
Eiere av private barnehager kan i vedtektene bestemme at verdiene i loven § 1 ikke skal forankres i den kristne og humanistiske arv og tradisjon.
Private barnehager og barnehager eiet eller drevet av menigheter innen Den norske kirke kan i vedtektene fastsette særlige bestemmelser om tros- eller livssynsformål.
Det er slett ingen menneskerettighet å lære barn mellom 2 og 4 år å be i korrekt muslimsk bønnestilling og det har heller ingenting med undring og utforskertrang å gjøre. Ei heller bygger islams søyler på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv, og det skal godt gjøres å påstå at å narre barn til å lukte på muslimske bønnetepper er å fremme demokrati og likestilling. Islam er det motsatte av demokrati og likestilling, og det endres ikke ved å late som om dette er iboende verdier i religionen.
Man må videre undres over hva foreldrene i denne barnehagen får opplyst om de «pedagogiske» aktivitetene. De har bevisst søkt barna inn i en barnehage der det hovedsaklig er barn som har godt utviklet norsk språk og felles verdigrunnlag – så serveres de likevel islam. Jeg vet hva jeg selv ville tenkt dersom jeg hadde barn i barnehagealder og fikk vite at de ble utsatt for opplæring i å bøye seg mot Mekka. Å si at jeg hadde mislikt det er en underdrivelse.
Hovedillustrasjon laget i Grok