For et par år siden ba HRS Utdanningsetaten om innsyn i voldshendelsene ved Oslo-skolene var den en brannfakkel fordi den dokumenterer et omfang av elevvold mot lærere som er så stort at det utgjør tusenvis av episoder og i realiteten beskriver en skolehverdag der læringsmiljøet umulig kan være godt, og i alle fall ikke trygt. Men det som vakte oppsikt med denne saken, var at Utdanningsetaten faktisk hadde gitt et slikt innsyn – og ikke volden i seg selv.
Som vi skrev da:
Med fete typer sto det i overskriften at Dagbladets avslørte: «Ga ut voldsoversikt med barn». Ingressen var tilsvarende lokkende:
Flere tusen oppføringer av vold fra elev mot lærer i Oslo-skolen er gitt ut av Utdanningsetaten. Dokumentet kan identifisere både lærer og elev, og beskriver hendelser i detalj: «Avføring brukt som hevn.» – Kan få uheldige utslag for elev og lærer, vedgår etaten.
At Utdanningsetaten vedgikk «at oversikten kan få uheldige konsekvenser for elever og lærere», påpekte vi – tørt – å være en eufemisme for at Utdanningsetaten ikke vil at noen skal ha innsyn i skolevolden og hvilke skoler som har størst forekomst av vold. I saken i Dagbladet sto det ingenting om at det var oss som hadde bedt om et slikt innsyn, og som vi avsluttet vår sak med: Hvorfor har ingen andre medier bedt om innsyn i Utdanningsetatens oversikt over voldshendelser?
Men nå gjør altså avisen Berlingske et slikt dypdykk i skoler i Danmark, og de tar opp både volden mot lærere og elever.
Grenseløst
Det er åpenbart at journalisten som jobber med saken har fått seg en støkk, der de ikke minst kjenner på desperasjonen fra foreldre.
Før var datteren deres «alltid glad i å gå på skolen». Nå har hun blitt innadvendt og redd for å si sin mening.
Årsaken er at en gutt på skolen terroriserer henne.
Men foreldrene opplever at skolen ikke klarer å bistå deres datter, langt mindre beskytte henne. Jenta er 10 år og går i 4.klasse. Som en siste utvei skriver foreldre til Kunnskapsdepartementets nasjonale klagenemnd mot mobbing. Her heter det blant annet fra foreldrene:
Tidligere har han dratt henne i håret over gulvet, og fått medeelever til å hoppe på henne.
Jenta har også, dertil gjentatte ganger, blitt truet med å få halsen skåret over.
[sladdet navn] får daglige trusler hvor [sladdet navn] insinuerer å ville skjære halsen over henne ved å la sin finger «skjære» over sin egen hals, mens han ser på henne og sier «du er ferdig» eller «jeg knuser deg».
( … )
Berlingske peker på at brevet ovenfor er ett vitnesbyrd om vold og trusler i en dansk barneskole, men «det er ikke en historie som står alene». Avisen har fått innsikt i en lang rekke dokumenter fra de siste årene: Kommunale journaler, klager til myndigheter og skolenes egne notater. Samlet forteller det en historie om en grunnskole der holdninger og handlinger blir gradvis mer rå eller så avstumpede at de fører til krenkelser av andre mennesker.
Også lærere
Som sagt er hendelsen over ikke unik. På en annen skole ble en gutt i 10. klasse slått i hodet så han falt i bakken. Han besvimte. Flere elever slo deretter løs på ham. Andre filmet episoden. Gutten klarte ikke å åpne munnen og måtte til legevakten. Dagen etter mottok gutten en e-post fra en av guttene som angrep:
Jeg håper du stadig er i stand til å tygge din mat hahahaha see ya neste uuuuuukkkkke hhhhhh
En lærer fra en annen skole forteller hvordan en elev oppsøkte en annen elev, og tok «et meget hardt kvelertak» på guttens hals. Gutten ble også presset hardt oppetter veggen, hvorpå han falt ned på gulvet. Mens han lå nede ble han sparket i hodet, samtidig som han prøvde å beskytte seg med armer og hender. Gutten fikk tydelige merker og blodutredelser på halsen, og skadet en arm.
Heller ikke lærere unngår volden. Fra en skole rapporterer Arbeidstilsynet:
Det er også eksempler på at ansatte føler seg nødt til å undervise med låst dør, men at døren sparkes inn og elevene nekter å forlate klasserommet eller tar med deres venner ut og lager uro og sjikane. For eksempel har det vært tilfeller der det har vært avfyrt fyrverkeri foran skolen i skoletiden, samt at det selges narkotika i sykkelskuret.
En lærer ved en annen skole rapporterer at en elev trakk en kniv opp av lommen og holdt den opp mot lærerens bryst.
En annen lærer ved en annen skole forteller at han ikke rakk å reagere før en elevs knyttneve slo ham så hardt i ansiktet at briller og hatt fløy av. Da han forsøkte å plukke opp brillene, ble han spyttet på.
En lærer ved en annen skole klarte ikke å gå på to uker etter at en elev som en «bevisst handling» taklet ham hardt i knehøyde.
Fortvilte foreldre
Ifølge en forelder har en gruppe gutter med tyrkisk bakgrunn trakassert en klassekamerat over flere måneder med rasistiske «ape»-tilrop, voldelige overgrep og juling.
På en annen skole klaget et foreldrepar på datterens 4. klasse. Foreldrene kunne ikke forstå hvorfor skolen ikke hadde reagert på en konkret hendelse som deres datteren hadde fortalt: Hun hadde blitt holdt i et kvelertak mens hun sparket og slo for å prøve å komme seg fri. Da de skrev til læreren om hvorfor de ikke hadde blitt orientert, la læreren seg flat: «Jeg legger meg flat og unnskylder.» Ifølge foreldrene var datterens klasse «en klasse med daglige voldsproblemer», som de også påpekte i klagen.
Kvelertak, kasting med saks… barn som ble holdt fast med hodet i sanden… stukket i strupen med en blyant til det blødde. Mange er under utredning og har diagnoser, men der kun 1 er plassert i spesialklasse.
En mor ved en annen skole hadde notert 11 voldsepisoder mot sin sønn, som har gått seks måneder på skolen. I siste hendelse ble han «straffet» av noen eldre elever med slag og spark.
[sladdet navn] blir ringt opp av [sladdet navn] som forteller meg at [sladdet navn] er blitt «straffet» på skolen (uten oppsyn av pedagoger) av [sladdet navn] i forbindelse med en tegning vist av en elev. [sladdet navn] er foran de andre elevene blitt stilt opp mot veggen, slått i magen, sparket i ryggen og skrittet av [sladdet navn]. Dette fordi [sladdet navn] sa at tegningene som ble vist han ikke var kul. Det foreligger en journal samt bilder fra sykehuset som bekrefter at [sladdet navn] er blitt utsatt for slag og spark.
I det som Berlingske omtaler som en maktesløs melding direkte til kunnskapsministeren forteller en mor om overgrepene sønnen har blitt utsatt for:
Opptil fem som skiftet på å slå/sparke og trampe på ham mens han lå nede – dette foregikk over flere år, blant annet i friminuttene.
I et annet tilfelle ble gutten ifølge moren «lokket inn på et rom, og to gutter (jeg kjenner navnene deres) holdt fast foran to jenter og så stakk de en solkrem opp i endetarmen hans».
Når Berlingske snakker med denne moren forteller hun at sønnen har byttet skole, men opplevelsene har «ødelagt» familien.
Psykisk hardt miljø
Berlingske viser til at elever, foreldre og lærere forteller også at trusler, trakassering og psykisk terror har blitt en del av hverdagen på skolen. Dette fremgår blant annet av dokumenter fra Arbeidstilsynet og det Dansk Center for Undervisningsmiljø.
Ord og trusler flyr gjennom luften i skolegangene. Avisen bringer noen eksempler:
- Ludder!
- Du er ferdig!
- Jeg knekker deg, mann!
- Jeg henter mitt balltre, så skal jeg nok få fatt på den mobilen
- Jeg knuser deg!
- Jeg slår deg ihjel etter skoletid!
- Gå hjem og slå dine barn ihjel!
- Jeg har makten over deg!
- Homoræv!
- Jeg stikker deg ned
- Skulle ønske du var død
- Svin!
- Feite ku!
- Sug min pikk!
- Du skal dø!
- Jeg tar med en kniv i morgen
- Gå hjem og pul mora di!
- Jeg slår din familie ihjel!
- Rasist!
På en rekke skoler fører ordene og slagene til psykiske arbeidsrelaterte skader. Lærere jobber under forhold som kan «føre til PTSD» (Posttraumatisk stresslidelse). De «bryter sammen» eller «sykemeldes», ifølge rapporter fra Arbeidstilsynet. Mange har søvnproblemer og opplever «tristhet» i privatlivet.
Men også i Danmark er mørketallene høye, ikke minst fordi ved mange skoler registreres ikke slike hendelser, inkludert grove voldshendelser.
Hovedårsaker
Berlingske påpeker at den kommende tiden vil vi sette fokus på voldsproblematikken i landets grunnskoler i en artikkelserie; da både på de konkrete tilfellene og omfanget. De vil også søke å finne forklaringene bak denne bekymringsfulle utviklingen, som ifølge eksperter og praktikere truer grunnskolene alvorlig.
- En barneoppdragelse som får noen barn til å føle seg spesielle og hevet over fellesskapet.
- En mislykket integrering blant elever med ikke-vestlig bakgrunn.
- En grunnskole som ikke kan håndtere barn med diagnoser og voldelig fysisk oppførsel som tvinges inn i det generelle skolefellesskapet.
Også det som omtales som «en digital brutalisering», der barn har tilgang til voldelig innhold på nett, kan være noe som forsterker effekten av de overnevnte.
Det heter at i de verste tilfellene må de berørte lærere og familier gi opp.
Vi har så tapt at det river i hjerterota.
(Forsideillustrasjon: laget med Grok)