Krig og uroligheter

Den humanitære hjelpen til Gaza er langt større enn norske medier opplyser

Tirsdag meldte NTB at Israel og Hamas er enige om en avtale om å frakte medisiner og nødhjelp inn på Gazastripen. Men hjelp til Gaza er omfattende allerede - langt mer omfattende enn man får inntrykk av via norske medier. En storstilt humanitær operasjon i samarbeid mellom Israel, USA, Egypt og FN "er fokusert på å maksimere mengden humanitær hjelp som transporteres til Gaza", og mer enn 200 lastebiler daglig leverer vann, mat, medisiner og øvrig materiell. 

«Nesten hele befolkningen på 2,3 millioner mennesker er på flukt fra sine hjem, alle står på randen av en sultkatastrofe» het det på lederplass i Dagbladet tirsdag. Det er i beste fall upresist, for både sikkerhetspersonell og hjelpearbeidere jobber på spreng for å sikre at mat, vann, gass til matlaging, medisinsk utstyr og andre nødvendige ting, som telt, drivstoff etc. kommer inn til den sivile befolkningen på Gaza.

Siden kort tid etter at krigen var et faktum har mediene fokusert på at det ikke er mulig å oppdrive vann, mat eller medisiner i Gaza. En NTB-melding fra 8. november i fjor oppsummerte slik:

FN har tidligere sagt at det trengs minst 100 lastebiler med nødhjelp per dag for å dekke det enorme behovet for mat, vann, medisinsk utstyr og drivstoff til befolkningen i Gaza.

Før krigen kom det i snitt 500 lastebiler daglig med forsyninger til Gaza over grenseovergangene mot Israel og Egypt.

Hvor tallet «500» kommer fra vites ikke – og det er heller ingen enighet om at dette tallet er korrekt.

COGAT, som står for Koordinering av regjeringsaktiviteter i territoriene: Judea og Samaria mot Gazastripen, koordinerer og tilrettelegger for humanitær bistand til Gaza. De opererer med et helt annet tall, og skriver at antallet lastebiler som passerte grensene inn til Gaza daglig før krigen var 70.

Per nå ankommer langt flere enn 70 lastebiler med nødhjelp per dag. COGAT viser antallet lastebiler som er sendt inn daglig, etter å ha blitt sikkerhetsklarert på grensen. Sist uke kom nær 1.200 lastebiler.

nettsidene til COGAT legges informasjon ut løpende, og siste oppdatering er fra tirsdag. Der opplyses det som følger:

  • 227 humanitære hjelpebiler ble inspisert og sendt inn til Gazastripen i går (15. januar). Dette er det høyeste antallet hjelpebiler som er sendt inn til Gaza på én dag siden krigen startet.
  • 111 lastebiler ble inspisert ved Nitzan-krysset og kjørt inn til Gaza-stripen via Rafah-kryssingen. 116 lastebiler ble inspisert og kjørt inn via Kerem Shalom.
  • I går (15. januar) har 4 tankskip med matlagingsgass og 2 tankskip med drivstoff til drift av essensiell infrastruktur i Gaza, kjørt inn i Gazan.
  • 36 utenlandske statsborgere forlot Gazastripen i går (15. januar), 32 utenlandske statsborgere er koordinert for utreise i dag.
  • Koordineringen for reparasjon av vital infrastruktur ble vellykket fullført.
  • Ytterligere feltsykehus vil være i drift i løpet av de kommende dagene.
  • Ytterligere utstyr og personell for feltsykehusene som opererer på Gazastripen, tok seg inn på Gazastripen.
  • 12 bakerier, som produserer over 2 millioner pitabrød om dagen, er i drift i sentrale og sørlige Gaza.
  • I dag, (16. januar) mellom kl. 10.00 og 14.00, vil IDF stoppe operasjonene i Al-Salam-området i Rafah, sør i Gaza, slik at humanitær hjelp kommer seg dit den skal.

Ingen sultkatastrofe

Bildene COGAT legger ut fra Gaza samsvarer heller ikke med påstanden om overhengende sultkatastrofe for de sivile i Gaza.

Utvalget på markedet i Rafah er kanskje ikke like stort som før krigen, men salgsbodene er åpne og folk handler mat.

COGAT skriver videre at 70 prosent av lastebilene kommer med nettopp mat, mens de øvrige har med vann, medisinsk utstyr og utstyr som trengs til flyktningeleirene som settes opp.

Feltsykehus

Det er etablert flere feltsykehus der sivile får behandling. COGAT skriver:

Feltsykehus donert av Jordan og De forente arabiske emirater er i drift og behandler pasienter i Khan Yunis og Rafah. Et ekstra feltsykehus drives av Røde Halvmåne som en utvidelse av Al Amal-sykehuset i Khan Yunis. Et feltsykehus som drives av IMC har også begynt å behandle pasienter i Rafah.

Disse feltsykehusene styrker den medisinske responsen til sivile i Gaza, og gir nødvendig medisinsk behandling.

Med en kapasitet på 41 senger og et personell på 154 har det jordanske sykehuset behandlet over 26 598 pasienter, mens feltsykehuset til De forente arabiske emirater, med en kapasitet på 200 senger og bemannet med 100, har behandlet over 1393 pasienter. Med en kapasitet på 64 senger og et personell på 120, opererer Røde Halvmåne-sykehuset med utgangspunkt i et akuttmottak som en utvidelse av Al-Amal-sykehuset. Med kapasitet på 50 senger og et personell på 200, yter IMC feltsykehus kirurgisk behandling av skader, fysisk rehabilitering, akutt fødsels- og nyfødtomsorg, avanserte psykiske helsetjenester med mer, og har så langt behandlet nærmere 500 pasienter.

Ytterligere feltsykehus opprettes løpende for å styrke den medisinske responsen på Gazastripen.

Et fransk flytende sykehus har ankommet Al-Arish-havnen og vil ligge til kai der i en måned. Gaziske pasienter forlater Gazastripen via Rafah-grenseovergangen for behandling. Så langt har over 1500 pasienter blitt behandlet og informert om skipet, som forventes å forlate havnen i løpet av januar 2024.

Italia har også sendt ut et flytende sykehus, som nå er i drift. Skipet er utstyrt med kirurgisk avdeling, traumebehandling og andre medisinske tilbud. 60 pasienter har blitt behandlet så langt.

COGAT opplyser videre at 1.096 syke og sårede er behandlet i utlandet. Videre opplyses det at det er fraktet 11.750 tonn medisinsk utstyr inn til Gaza.

Totalt har det kommet 162.240 tonn humanitær hjelp, fraktet av totalt 8.848 lastebiler inn i Gaza siden krigen brøt ut, skriver COGAT.

Mens norske medier synes å være mer interessert i å holde liv i det konstante bildet av Israel som overgripsstat og palestinerne som ofre for nettopp dette, snarere enn ofre for den brutale terrororganisasjonen som styrer Gaza, er virkeligheten den at både Israel og verdenssamfunnet selvfølgelig bryr seg om å ivareta de sivile. Det er nettopp derfor det står køer med lastebiler fulle av nødhjelp på grenseovergangene daglig. Det hadde vært rimelig å opplyse om dette samtidig som man opplyser om frykt for sultkatastrofe.

(Forsidefoto: COGAT)