Den kulturelle revolusjonen

Skal prøve å unngå at Drammen blir en krigssone igjen

Stopp islamiseringen av Norge (Sian) skal tilbake til Strømsø torg i Drammen. Politiet forbereder seg for å forhindre at Drammen igjen blir en slags krigssone grunnet Muhammeds følgere og deres gode venner på ytre venstres voldsflanke.

Scenene som utspant seg i Drammen den 10. april i fjor hadde noe helt unorsk over seg. Sian (Stopp islamiseringen av Norge) hadde stand på Strømsø torg, der hundrevis av motdemonstranter samlet seg, mange voldsparate. Det betydelige oppmøtet hang etter all sannsynlighet sammen med at Sian hadde annonsert brenning av koranen, for før noen fra Sian hadde sagt et ord, haglet det med egg, poteter, tomater, flasker og stein. Den ene pansrede politibilen etter den andre kjørte inn på torget og i sidegater, området ble fylt opp med mer og mer opprørspoliti, tungt bevæpnet og med skjold, mens politiets helikoptre og droner bivånet det hele fra lufta.

Drammen Live (DRM24.no) fanget det hele opp både med foto og direktesendt video, hendelsen er omtalt av oss her, så sannheten var vanskelig å skjule: langt de fleste hadde ikke-vestlig innvandrerbakgrunn, sannsynligvis mange muslimer. I etterkant opprettet politiet saker mot totalt åtte personer, seks av disse var under 18 år på tidspunktet. Ingen av disse hadde noen tilknytning til Sian.

Det er mange som misliker aktivismen og fremtoningen til Sian, jeg innrømmer selv å være en av dem, men det forsvarer ikke å ta i bruk vold for å forhindre Sians budskap.

Forhindre gatekamper

Tidligere denne uken sto en rekke politibiler og politibetjenter foran togstasjonen på Strømsø torg, melder Drammens Tidene, som tolket det som «en slags idémyldring på gang».

– Sian skal ha demonstrasjon her 14. mai, og vi ønsker ikke at det som skjedde i fjor skal skje i år, sier lederen for politiets forebyggende enhet, Geir Oustorp til Drammens Tidende, og legger til:

– Vi ønsker ikke at det skal være gatekamper i år.

Etter det som Drammen Lives tilstedeværende journalist i fjor omtalte som en «krigssone», har åpenbart politiet tenkt å være grundigere forberedt denne gangen. Det var også mye politi tilstede i fjor, og det vil det ifølge Oustorp også være i år, men både organisering og samhandling settes høyere opp på dagsorden.

Drammens Tidene viser til debatten som har gått om man skal kreve at Sian selv skal betale for sikkerhetsutgifter – som om det er Sian som står for de voldelige scenene. Uansett er et slikt krav ikke lovlig, da det er en uforholdsmessig inngripen i ytringsfriheten.

Sian-Leder Lars Thorsen forteller til avisen at heller ikke de ønsker noen gjentakelse av fjoråret.

– Sånt rent objektivt må det ha vært norgesrekord i tåregass. Det er ikke noe annet å si enn at situasjonen var uverdig, sier Thorsen.

Moskeens manglende realitetsorientering

Sians budskap, eller det som de fleste omtaler som «islamfiendtlig», er at de først og fremst er ute etter å fremprovosere fysiske angrep mot seg selv. Sian selv har avvist dette hver gang, også denne gangen:

– Det spørsmålet får vi ofte, og det kommer fra et narrativ om at vi har gjort noe klanderverdig – det har vi ikke. Bare det at jeg puster er provoserende. Det finnes ikke en måte man kan kritisere Islam på, uten at det er provoserende. I Norge slår vi ikke hverandre i hodet hvis man sier noe man ikke liker. Folk begynte å kaste stein fem sekunder før jeg hadde begynt å prate. At noe av skylden ligger på oss (for det som skjedde i fjor journ.anm.) er helt fjernt, sier Thorsen til avisen.

Vi registrerer at Drammens Tidende skriver islam med stor I – mon tro om de vil ha gjort det samme i omtale av for eksempel jødedommen eller kristendommen?

Avisen har også hatt en samtale med styreleder i Drammen Moské, Sajid Mukhtar, som bekrefter at de har snakket om hvordan de skal forholde seg; motdemonstrasjon eller ikke? Men vel så interessant er det hvordan Mukhtar omtaler fjorårets hendelser:

– I fjor anbefalte vi alle om å holde seg hjemme, men det kom en del ungdommer, også utenbys fra, som lagde noen episoder, sier han.

I ettertid ble det bekreftet at det var svært få «utenbys fra», det var flest lokal ungdommer fortalte politiet, og det som skjedde var langt mer enn å lage «noen episoder». Men vi skjønner jo også at moskeens anbefalinger ikke fikk noe gjennomslag. Ifølge samme Mukhtar, var det i fjor «ungdommer som ikke hadde kontroll på følelsene sine», derfor håper han flere voksne vil være tilstede i år for å hindre at ungdom kommer nær Sians folk. Det forteller oss at Mukhtar og hans folk i moskeen ikke har fått med seg hvordan situasjonen eskalerte i fjor, en eskalering som han mener Sian har en del av ansvaret for:

– Selvfølgelig har de et ansvar. De demonstrerer for å provosere og bruker ytringsfriheten som et våpen. De som tyr til vold må så klart ta ansvar for egne handlinger, men at det ligger en provokasjon der er det ingen tvil om.

Vi kjenner islam såpass godt i HRS at vi kan skrive under på at det stemmer at provokasjoner mot islam generelt, og Muhammed spesielt, ikke faller godt i jord verken i den islamdominerte verden, eller i muslimske miljøer her i Vesten, Norge inkludert. Vi kan jo minne om den voldsomme demonstrasjonen mot boka Sataniske vers i 1989 i Oslo samlet rundt 3.000 først og fremst pakistanske menn og guttebarn. Vi kan også kort nevne det pakistanske og saudiske lovverket som straffer «blasfemikere», som inkluderer enhver kritikk av islam, med døden. Så det å takle kritikk og provokasjoner kan ikke sies å være islams sterke side, til tross for at de ynder å kalle islam for «fredens religion».