Den kulturelle revolusjonen

Influenser-migrantene

De er unge, de er vakre og de har hundretusenvis av følgere i sosiale medier. Nå dokumenterer de smilende gummibåtreisen over Middelhavet og lokker følgerne med fete biler og luksus-shopping i Paris.

De kalles TikTok-migrantene, for det er på TikTok de legger ut videosnutter og bilder av den illegale ferden over Middelhavet. Ombord i stappfulle gummibåter smiler og ler de inn i kamera mens de dokumenterer en tilsynelatende blikkstille overfart i desember. Deretter legger de tunisiske influenserne ut bilder av BMW-turer, shopping, kafebesøk og turer til Eiffeltårnet, skriver Daily Mail.

Provoserende

Jentene heter Chaima og Sabee og er henholdsvis 21 og 18 år gamle. Med et sekssifret antall følgere i sosiale medier er det ingen tvil om at de har påvirkningskraft, og influenser-migrasjonen oppfattes svært provoserende. Det er ikke bare europeere som reagerer på den romantiske framstillingen av reisen over Middelhavet, reaksjonene har ikke latt vente på seg i hjemlandet heller.

To tunisiske Tik-Tok-influensere møter raseri i hjemlandet for å «glamourisere» illegal menneskesmugling ved å dele videoer av ulovlige båtoverfarter og legge ut bilder av pengebruk i Europa.

Chaima Ben Mahmoude, 21, lastet opp en video som viser henne vinke mens hun tok turen fra Tunisia til Italia – som koster mer enn 1.000 pund – sammen med forloveden i en båt overfylt med migranter.

I opptakene smiler hun sammen med 23 andre migranter mens hun danser til rapmusikk på den tilsynelatende bekymringsløse turen over Middelhavet, skriver Daily Mail.

Tilsvarende la den 18 år gamle Sabee ut liknende bilder av seg selv på den illegale reisen over havet, smilende og nysminket.

Middelhavet er den dødeligste migrasjonsruten i verden, med mer enn 17.000 dødsfall og forsvinninger registrert siden 2014. Tunisiske myndigheter mener det er ekstremt provoserende at influenserne framstiller reisen som morsom og ufarlig, og at de inspirerer tusenvis til å gjøre det samme.

På samme måte provoseres europeere, som allerede opplever en migrantstrøm som er både økonomisk og kulturelt belastende, for ikke å snakke om at kriminalitetsbildet endres betraktelig i alle land som er mål for den hovedsakelig økonomiske migrasjonen.

Urealistisk drøm

Daily Mail har snakket med psykolog Wael Garnaoui, som sier at influenserne bidrar til å opprettholde «migrasjonsløgnen», et fenomen som intensiveres av sosiale medier. Løgnen er at det er enkelt å skaffe seg alt man ønsker seg i Europa, og at det venter både jobb og økonomisk frihet på andre siden av Middelhavet. Slik skaper influensere en urealistisk drøm og bidrar til ikke bare å opprettholde og øke markedet for menneskesmuglere, men de bidrar også til potensiell død under overfarten og elendige liv i land der migrantene mangler kvalifikasjoner for å kunne lykkes på arbeidsmarkedet. I den grad de faktisk får jobber, er det lavtlønnsyrker uten mulighet for å kunne drikke caffè latte ved Eiffeltårnet og kjøre de nyeste BMW-ene.

Ifølge Garnaoui ser folk andre dra til Europa og observerer deres tilsynelatende suksess. De tror at når de først er i Europa, kan de lett få papirer, arbeid og penger.

Realiteten er ofte en helt annen: 2020-data fra EU-kommisjonen viste at arbeidsledigheten for innbyggere utenfor EU var nesten 14 prosent, sammenlignet med rundt 6 prosent for den innfødte befolkningen.

Han sa: «Så de går til Eiffeltårnet og tar en selfie i en Lacoste T-skjorte, tar bilder av dyre biler», skriver avisen.

Chaima – som har nesten 140.000 følgere på Tik-Tok – hevdet at hun ble «tvunget» til å ta turen på 117 mil (188 km) fordi hun bare tjente 90 pund i måneden som frisør i Tunisia. Men i hjemlandet hadde hun i tillegg en rekke sponsorer for influenservirksomheten sin, i likhet med den to år yngre Sabee. Dermed var det uproblematisk for jentene å betale omtrent 10.000 norske kroner for reisen og deretter legge ut bilder av et liv i sus og dus i Europa.

Harka

Daily Mail skriver at tunisiere har et eget ord for den illegale kryssingen av Middelhavet. De kaller det «harka», som på norsk vil kunne oversettes med noe slikt som å «brenne alle broer». Begrepet omfatter å ødelegge personlige dokumenter, slik at man kommer identitetsløs som «flyktning».

Psykologen Garnaoui påpeker til avisen at influenser-migrantene i realiteten oppfordrer til «harka», fordi det er velkjent blant tunisiere at det ikke holder å ønske seg bedre seg økonomi for å få asyl. Han forteller videre at «harka» opprettholdes av illegale migranter generelt når de endelig er i Europa.

– De forteller familiene sine hjemme at alt går bra, sa Garnaoui.

– Hvis de sier det motsatte, vil alle håne dem. De vil peke på andre migranter og si: «Hvis de fikk det til, hvorfor klarer ikke du det?»

– Det er så mye sosialt press, sa han.

Det er selvsagt ingenting merkelig ved å ønske seg et bedre liv, men å oppfordre til illegal migrasjon ved å selge inn fantasihistorier om Europa er ikke til beste for verken unge mennesker i MENA-land eller til beste for Europa.

(Fotomontasje: HRS)