Kriminalitet

Red. beklager feilinformasjon

Mandag kom vi i skade for å viderebringe informasjon fra den tyske avisen Bild om at omfattende gruppeovergrep på kvinner fant sted i Frankfurt nyttårsaften. Det viser seg å ikke stemme. Red. beklager.

I artikkelen Tysklands voldtektskrise (1) (mandag 13. februar), viderebrakte vi et oppslag fra Tysklands støste avis, Bild, om at flere dusin arabiske/nordafrikanske menn ble etterforsket for overgrep mot kvinnelige gjester på barer og restauranter nyttårsaftenen 2016 i Frankfurt. Dette viser seg å ikke medføre riktighet, skriver Jyllands-Posten i dag.

Ifølge Bild (betalingsmur), samlet rundt 900 menn seg, mange beruset, ved jernbanestasjonen 31. desember 2016. De prøvde å ta seg til området i Frankfurt der den største nyttårsfeiringen foregikk, men ble blokkert av politiet. Dermed tok grupper av menn seg til et annet populært område med barer og restauranter.

Ikke særlig hyggelig stemning i tyske byer. Om dette er organisert av en bestemt gruppering, er uklart.

rights_banner_praktutgave-ny_778x150

Her gikk de løs på kvinner på barer og restauranter, for deretter å ta gjesters drinker og drikke dem opp. De stjal også håndvesker, og kastet flasker og raketter.

Politiet: -Er det sant?

Politiet i byen insisterte på at de ikke visste noe som helst om hva som foregikk denne siste kvelden i 2016. Ikke før Bild rapporterte om hendelsene.

Bilds oppslag vakte stor oppsikt i Tyskland. Politikere reagerte og sosiale medier kokte. Det var bare et problem med historien: den er ikke sann.

Men nu viser en politiefterforskning, at der ikke var hold i de beskyldninger, som Bild rettede i deres artikel om »sexbanden« i Frankfurt. Det skriver The Washington Post.

»Afhøringer af vidner har skabt betydelig tvivl om skildringen af begivenhederne,« lød det fra politiet, der kunne tilføje, at en person, der skulle have været påvirket af Bilds beskrevne handlinger, slet ikke var i Frankfurt, da de angivelige overgreb fandt sted.

En av sakens sentrale kilder, en restauratør – tydeligvis med forbindelser til ytre høyre – fortalte at 50 arabiske menn skapte kaos på restauranten med tyverier og seksuelle overgrep. Politiet fikk derimot aldri noen melding om det som angivelig foregikk. En ansatt på en bar like ved restauranten forteller da også om en fredelig kveld. En annen sentral kilde, som sto frem som et av ofrene for overgrepene, skal ikke engang ha befunnet seg i Frankfurt nyttårsaften.

Bilds sjefredaktør har beklaget oppslaget og slettet det fra hjemmesiden.

Jeg beklager også, men lar det opprinnelige innlegget stå, både fordi det inneholder andre opplysninger og for historikkens skyld. Legger dog til en rettelse.

Og så lover vi å legge oss enda mer i selen for å unngå slike feil i fremtiden. Om forlatelse til alle våre lesere for glippen!