Integrering og integreringspolitikk

Halal barnemat

Barnemat som er halal (tillatt for muslimer) har vært et tilnærmet fraværende produkt i Europa. Det oppdaget norskpakistanske Nasim Rizvi, som mener man bare kan undre seg over hvorfor – da kundegrunnlaget er så godt. Innovasjon Norge er tydeligvis enig, for de ga prosjektet 300 000 kroner i etableringsstøtte. Og gründerforeningen mener Rizvi er årets gründerspire.

Tillatt (halal) mat for muslimer er omstridt, ikke minst på grunn av slaktemetodene. Det heter hos Islamsk Råd Norge: «Tillatte dyr (unntatt fisk) skal avlives i Guds navn. Halsen skal skjæres over med ett snitt, slikt at alt blod renner ut og døden inntreffer raskt.» Akkurat sistnevnte er det delte meninger om.

Men utvilsomt blir mer og mer av maten vi kjøper såkalt halal, altså tilpasset islamsk praksis. Og jo flere muslimer, jo bedre kundegrunnlag.

– Da jeg fikk mitt første barn for 15 år siden, oppdaget jeg at det ikke fantes barnemat jeg kunne gi datteren min. Det var det som ga med ideen til dette, sa Nasim Rizvi til e24.no i oktober i fjor.

Tenk det – barnet kunne ikke få noe av den maten som er tilgjengelig i Norge. Det ga Rizvi ideen til å etablere sitt eget halal barnematfirma.

– Selv om det er bare 150.000 muslimer i Norge, tror jeg dette vil gå veldig bra. Facebook-siden vår har bare en uke etter at den ble opprettet fått over 6.000 «likes». Dessuten strømmer det på tilbakemeldinger om at dette er noe mange har savnet, fortalte Rizvi.

Jeg sjekket Nasims Halal Barnemat på Facebook i dag og da har den 579 «likes».

Men Nasim vet at kundene også er andre steder i Europa.

1.november ble halal barnemat lansert i Norge, blant annet med avtaler med Kiwi, Meny og Coop, men over hele landet finnes den ikke. For eksempel bryr ikke Nasim seg om Finnmark, til det er «konsentrasjonen av folk med minoritetsbakgrunn» for liten. Jeg antar hun tenker på muslimer. Derimot er Storbritannia mer interessant.

Kort tid etter at produktene er ute i norske butikker, står Storbritannia for tur. Her har gründeren fått en avtale med distributøren Worldwide brands, som nå skal lansere produktene i 1.000 butikker.

– Det bor rundt 2,5 millioner i Storbritannia, så vi har stor tro på at vi kommer til å lykkes der.

Så er det Tyskland, men på langt sikt er målet å komme seg inn i de fleste land i Europa, i tillegg til Indonesia og USA.

Med seg på laget har Nasim fått gründeren av Småfolk barnemat, Anne Beth Bergh. Innovasjon Norge har bidratt med etableringstilskudd på 300.000 kroner. I tillegg ble Nasim Rizvi kåret til årets gründerspire i fjor:

Begrunnelsen for tildeling av prisen er at Rizvi på en unik måte har lykkes i å snu minoritetsbakgrunn til en markedsfordel, og skapt et nytt produkt av internasjonale dimensjoner, skriver grunderforeningen.no.

Her kan vi også bytte ut minoritetsbakgrunn med muslim. Men om halal barnemat utelukkende er positivt, det er en ikke-debatt så lenge penger i kassen klirrer?