Islam

Balkan destabiliseres av islamister

Saudi-Arabia pøser hundrevis av millioner dollar inn til islamistiske grupper på Balkan som sprer hat mot Vesten og rekrutterer jihadister til Afghanistan. Fra offisielt hold i Makedonia sies det at islamistene er i ferd med å destabilisere Balkan. De bygger moskeer og islamske sentre, og de sponser også enkeltpersoner som følger i deres fotspor. Saudi-Arbias hovedeksportkilde er ikke olje, men ideologi, sier en makedonsk regjeringskilde. Mon tro om PST har oversikt over saudiske petrodollars gjøremål i Norge?

Hege Storhaug, HRS

Rights har den siste tiden ved flere anledninger tatt opp mørket som sprer seg fra den saudiske ørkenideologien til Balkan. Eksempelvis hvordan Bosnias i utgangspunktet milde muslimer lokkes med penger for å ikle kvinnene islamske slør og få mennene til å la skjegget vokse seg minst en neve stort. Det samme skal gjelde albanske kvinner i Makedonia (se lengre ned i artikkelen jeg lenker til her).

Ifølge Times har saudiske petrodollar tilsvarende 450 millioner britiske pund reist 150 nye moskeer og islamske sentre i et land som Bosnia etter krigen på Balkan på 1990-tallet. Fundamentalistene kan ikke bare true sikkerheten og de sekulære demokratiene på Balkan, men de kan også spre ideologien sin videre til andre europeiske land, advares det. Det ser også ut til at Balkan brukes til å hvitvaske penger til terrororganisasjoner.

According to officials in Macedonia, Islamic fundamentalism threatens to destabilise the Balkans. Strict Wahhabi and Salafi factions funded by Saudi organisations are clashing with traditionally moderate local Muslim communities.

Fundamentalists have financed the construction of scores of mosques and community centres as well as handing some followers up to £225 a month. They are expected not only to grow beards but also to persuade their wives to wear the niqab, or face veil, a custom virtually unknown in the liberal Islamic tradition of the Balkans.

Government sources in traditionally secular Macedonia (official title the Former Yugoslav Republic of Macedonia), said they were monitoring up to 50 Al-Qaeda volunteers recruited to fight in Afghanistan.

Classified documents seen by The Sunday Times reveal that Macedonian officials are also investigating a number of Islamic charities, some in Saudi Arabia, which are active throughout the Balkans and are suspected of spreading extremism and laundering money for terrorist organisations.

(…)

“Hundreds of millions have been poured into Macedonia alone in the past decade and most of it comes from Saudi Arabia,” said a government source. “The Saudis’ main export seems to be ideology, not oil.”

Islamistene er tydeligvis ikke skyggeredde. Lederen for Makedonias muslimer forteller at islamistene tar over lokale moskeer med makt. De har en ideologi som er fullstendig ”fremmed for våre tradisjoner”, sier han.

Sulejman Rexhepi, leader of the Islamic community in Macedonia, said a number of mosques had been forcibly taken over by radical groups. Four in central Skopje are no longer under the control of the official Islamic authorities. New imams claim they have been “spontaneously” installed by the “people”.

“Their so-called Wahhabi teachings are completely alien to our traditions and to the essence of Islam, which is a tolerant and inclusive religion,” said Rexhepi.

Terrormistenkte benekter befatning med ekstremisme, men vil ikke fortelle hvor sponsormidlene kommer fra. Justismyndighetene i Makedonia mener EU og USA ikke forstår hvilken utvikling som er under oppseiling på Balkan, mens EUs leder av utenriks- og sikkerhetspolitikk, Baroness Ashton, hevder at ”stabilitet i regionen er hennes topprioritet”.

Bekir Halimi, an imam trained in Syria, runs Bamiresia, an Islamic charity that has been investigated for alleged terrorist links and money laundering. Police raided its offices but failed to find any evidence of terrorist links.

“We are fully entitled to receive funding from both governmental and non-governmental organisations from Saudi Arabia,” said Halimi, who refuses to name the sources of his funding but rejects any suggestion of criminal activity.

Macedonia’s law enforcement agencies warn that the European Union and America have failed to recognise the growing problem of Islamic extremism in the Balkans.

Baroness Ashton, the EU foreign policy chief, has declared stability in the region to be her top priority, but local politicians complain that the EU and Nato are reducing their presence in troublespots such as Bosnia and Kosovo.

En av dem som har falt i de ideologiske klypene til islamistene, makedonieren Fatmir som er tidligere diskjockey, sier at “vår islam er det 21. århundrets islam”.

The West has put considerable political and financial efforts into helping build democracy in Bosnia following its civil war in the 1990s. Saudi organisations have also asserted considerable influence, giving more than £450m to build more than 150 mosques and Islamic centres.

In Macedonia, Fatmir, a former disc jockey, explained how he became an adherent of Salafism. The father of two has grown a beard and instructed his wife to wear a niqab. He now makes his living by selling Islamist literature. “Ours is the Islam of the 21st century,” he said.

Norske konvertitter til islam og muslimske innvandrere i Tromsø har våte drømmer om å reise en prangende moské i byen til en prislapp på 50 – 100 millioner kroner til trossamfunnets knapt 300 medlemmer, noe som utgjør mellom 170 000 – 340 000 kroner per medlem. De er forespeilet 20 millioner kroner i sponsormidler av en saudisk forretningsmann, som det sies. Hvem han er vil de ikke fortelle, ei heller hva denne angivelige mannens motiv er. Men det ligger i kortene at å markere islam kraftig lengst nord i verden både er en prestisjegevinst og en ideologisk seier.

Og akkurat som på Balkan vil ledelsen av en ny moské som reises måtte bestemme seg for hvilken sharia og hvilken internasjonal bevegelse de skal følge. Som jeg tidligere har hevdet, er det nettopp idet islam organiseres, at det ideologiske mørket så ofte legger seg over moskérommet og dets tilstøtende lokaler og aktiviteter.

Sharia og ekstremisme manifesterte seg i Norge og Oslo i 1974 da Islamic Cultural Centre etablerte seg med en blåkopi av ideologien til en av forrige århundrets fremste islamistiske ideologer, Maududi. Vi får be til bedre makter om at liknende ikke skjer i Tromsø – det vil si, muslimer har jo allerede organisert seg, men det hadde vært å håpe at tromsøværingene slapp himmelrakende minareter som varsler om ørkenutbredelse, som også forstyrrer utsynet til byens vakre omgivelser, og som kan tiltrekke seg mistrøstige søkende sjeler.

I en velferdsstat som Norge med et stabilt demokrati siden tyskerne ble jaget fra landet, er det lettere å motstå ideologiske formørkere enn i fattige land som Bosnia og Makedonia som også er ferske demokrati. Folkene i disse landene fortjener euro, ikke petrodollar. Det samme gjelder for norske muslimer. PST har så vidt jeg har registrert aldri informert om økonomiske bidrag fra saudiske organisasjoner/personer/myndigheter til grupperinger her. Har PST kontroll? Eller er tidligere sjef for PST, Jørn Holme, sitt mantra om at PST ikke er opptatt av ideologisk ekstremisme men vold og terror, også tankesettet til den nye lederen, Janne Kristiansen?

La oss håpe at Kristiansen er farget av mer realisme og forståelse for at man i en radikaliseringsprosess mot vold og terror, antakelig stor sett alltid først må innom den ideologiske radikaliseringen.