Innvandring

Asyllobbyens integritet og redelighet i praksis

(Oppdatert) Ap-politiker og skuespiller Kristoffer Joners tilsynelatende spontane angrep på Sylvi Listhaug var i realiteten et reklamestunt designet av reklamebyrået Anorak og donasjonsmottager Norsk organisasjon for asylsøkere (NOAS).

– Det var én sak som tok av på sosiale medier i går, og det var Kristoffer Joners kritikk av innvandrings- og intergreringsminister Sylvi Listhaug på Facebook, og hans påfølgende oppfordring til folk om å donere penger til Norsk organisasjon for Asylsøkere, melder NRK.

Innlegget engasjerte store mengder mennesker og i løpet av morgenen nå har det tikket inn 2,6 millioner kroner inn på NOAS sin konto.

Nå har det kommet frem at det er NOAS og reklamebyrået Anorak som står bak Joners Facebook-oppdatering om Listhaug. Generalksekretær i NOAS Ann-Magrit Austenå tror ikke det er mange som føler seg lurt når de får vite at det er et reklamebyrå som står bak.

hege_banner_rights_special_778x150

– Jeg tror ikke det er noen grunn til å føle seg lurt, sier generalsekretær i NOAS Ann-Magrit Austenå til NRK.

Mon det?

Og det tilfeldige tidspunktet til side; formålet er jo godt, da. NOAS sto nemlig i fare for å måtte si opp noen ansatte:

Hun legger ikke skjul på at dette er helt fantastisk for NOAS – og ikke minst tidspunktet dette kom på.

– Vi har et budsjett på 20 millioner – og stod nå i ferd med å måtte ta farvel med dyktige medarbeidere, sier Austenå.

Oppdatering fra Aftenposten: Givere føler seg lurt av Joners Facebook-stunt – vil ha pengene igjen fra NOAS:

Mandag kveld sa Austenå til Aftenposten at det er Joner selv som har tatt initiativ til kampanjen:

– Jeg synes det er et snedig grep Joner har tatt. Han gjør som Listhaug og oppfordrer leserne til å dele og like. Samtidig snur han 180 grader rundt og gjør dette til et positivt grep ved at han oppfordrer alle til å donere penger til oss, sier Austenå.

Men det viste seg ikke å være sant. I NRK Kulturnytt tirsdag morgen kom det frem at det er reklamebyrået Anorak som står bak. Saken er også omtalt av Medier24.com.

Mandag kveld spurte Aftenposten flere ganger Austenå om hvilken relasjon NOAS har til Kristoffer Joner, og hun sa da at de ikke hadde noen relasjon over hodet. Austenå fremholdt at Joner kun hadde fått hjelp til å opprette en profil fordi han tidligere ikke hadde vært på Facebook, og at hun hadde snakket med ham for å sjekke at det ikke var en falsk Facebook-profil.