Når behovet for gladnyheter blir akutt

Behovet for gladnyheter hva gjelder islamsk påvirkning i samfunnet er åpenbart blitt akutt i norske medier. Så åpenbart at Aftenposten og Dagbladet helt ukritisk gjengir en NTB-melding med følgende hurraoverskrift: – Muslimsk påvirkning gjør at unge drikker mindre Ingress:…

Behovet for gladnyheter hva gjelder islamsk påvirkning i samfunnet er åpenbart blitt akutt i norske medier. Så åpenbart at Aftenposten og Dagbladet helt ukritisk gjengir en NTB-melding med følgende hurraoverskrift:

– Muslimsk påvirkning gjør at unge drikker mindre

Ingress:

Etnisk norsk ungdom drikker mindre alkohol enn før. Det skyldes påvirkning fra muslimer, mener rusforsker.

Men rusforskeren mener ikke det – han tror det.

I tillegg tror han tre andre ting som kanskje kan forklare saken:

1) Ungdom som tidligere har drukket alkohol i skjul, drikker nå mindre i protest mot det økte alkoholforbruket i foreldregenerasjonen.
2) Flere unge sitter i dag hjemme og spiller dataspill i stedet for å henge ute i miljøer hvor alkohol er lettere tilgjengelig.
3) Særlig unge jenter er opptatt sunt kosthold, kropp og trening, hvilket passer dårlig med alkohol.

Av alle disse fire forklaringsmodellene var det altså bare den første som nådde overskriften og samtidig ble fastslått som en sannhet på høyst sviktende grunnlag.

Det er forståelig at man ønsker å servere noen gode nyheter om islam innimellom. Men når mediene først skal prøve seg med et PR-fremstøt, hadde det nok ikke gjort noe om det lignet litt mindre på nettopp det.