Politikk

Qatar fortsetter inntoget i Europa

De siste trofeene i Europa til den wahabistiske oljestaten Qatar er oppkjøp av deler av den amerikanske ambassadebygningen i Paris og hovedkontoret til Le Figaro i samme by. På den franske middelhavskysten har en investor fra samme stat kjøpt opp fire franske hotell. Norske medier er ikke interessert i Gulfstaten veldige interesse for å vinne terreng i Europa?

Hege Storhaug, HRS

Norske medier fremstår som blinde og døve. Ikke et ord er å lese eller høre om den wahabistiske Gulfstaten Qatars oppkjøp av Europas verdier, ikke minst også i Frankrikes enklaver dominert av muslimer. Men også på Sicilia gjør Qatar fremstøt, og i Irland. Samtidig sponser Qatar militante islamister i flere land i Midtøsten.

Særlig Frankrike er i Qatars søkelys. Derfor åpnet en artikkel på rights.no i desember i fjor slik:

”’Vil emiren av Qatar en dag kjøpe Eiffeltårnet?’” spør den franske bloggeren Pierre Cassin. Bakgrunnen for det retoriske spørsmålet er helt reell: Emiratet Qatar på den arabiske halvøya er på full fart inn i fransk økonomi, idrett, samfunnsliv og integrasjonspolitikk. Vår egen Thor Hushovd kan således komme til å åpne Tour de France om få år i denne wahabittiske staten.

Nå kommer det frem at Qatar har gjort nye oppkjøp av sentrale eiendommer i Paris. Det er for øvrig ikke første amerikanske ambassadebygning i Europa som Qatar kjøper. I 2009 kjøpte Qatar bygningen som huset deg amerikanske ambassaden i London.

Qatar has purchased for 300 million euros the building which hosts part of the US Embassy in Paris and the main offices of Le Figaro newspaper, as reported by weekly magazine Arabian Business. The building of 23,000sqm is in 14 Boulevard Hausmann in the centre of Paris. It’s not the first American Embassy to be purchased in Europe by the Emirate: also in 2009 Qatar bought the US Embassy building in London.News of the new purchase in Paris arrives a day after the announcement that a group of American hotels, Starwood Capital, sold four French Hotels to a Doha investor, including the famous Martinez in Cannes and the Concorde Lafayette in Paris.

Det skal bli interessant å se hvor Qatar gjør sitt neste fremstøt, og vel så interessant: vil sentrale medier gå opp Qatars løype i Europa?