Ytringsfrihet

HRS får tilbud fra andre nettselskap

Etter at det i dag ble kjent at nettselskapet Imbera sensurerte karikatur av Muhammed på Rights.no, har HRS fått tilbud fra flere nettselskap om å flytte tjenesten til dem. Og det ikke fra hvem som helst. Blant andre Linpro AS, som drifter Jyllands-Posten, A-pressen og VG, henvendte seg i dag morges via NRK. Linpro er rystet over Imberas inngrep overfor ytringsfriheten, og tilbyr, ”som plaster på såret”, HRS gratis drift av Rights.no i tre år.

Klokken 08.38 i dag morges tikket en e-post inn til NRK fra Linpro AS , ved driftssjef Per Andreas Buer. Han skriver:

”Jeg hørte saken om Human Rights Services i dag morges og jeg er sjokkert. Jeg er driftsjef i Linpro og vi har driften av bl.a. A-pressen sine nettaviser og Jyllandsposten (jp.dk). Jeg kan si med en gang at det vil være fullstendig utelukket for oss å gripe inn i våre kunders innhold. Det kan finnes organisasjoner der ute som vi ikke ønsker å ha som kunde, hat-politikk, porno og lignende – men det har aldri vært aktuelt av oss å sensurere kundene våre.

Hvis Human Rights Services vil ha et annet sted å huse sidene sine, kan vi tilby dem drift vederlagsfritt i tre år – som et plaster på såret for behandlingen de er blitt utsatt for. Ytringsfrihet er viktig for oss – vi har støttet Amnesty i en årrekke.”

rights_banner_praktutgave-ny_778x150

Det har vært en så stor pågang i dag hos HRS at vi ikke har rukket annet i sakens anledning enn å ringe og takke Linpro ved Buer. Det «morsomme» er at vi i dag morges bestemte oss for å sjekke hvem som leverer nettjenesten til Jyllands-Posten, den avisen som ligger vårt hjerte nærmest grunnet nettopp avisens rakryggede forsvar for ytringsfriheten. Dette med tanke på å flagge ut Rights.no. Så viste det seg altså at vi har nettselskap her på berget med forståelse for hvor dyrebar ytringsfriheten er, og som attpåtil selv tok kontakt med HRS – og som på toppen av det hele er driftsoperatør for nettopp Jyllands-Posten.