Islam

En kjærlighetssang for døve ører

Sara Azmeh Rasmussen, flyktning fra Syria og skribent i Aftenposten, har gått noen harde og avslørende runder med muslimske debattanter på Islam.no denne høsten. Temaene har blant annet vært tildekking av muslimske jenter og kvinner, og dødsstraff for homofili. Azmeh Rasmussen konkluderer med at ”flertallet av norske muslimske organisasjoner har forankring i en fundamentalistisk form for islam”. Hun peker blant annet på Basim Ghozlan, forstander i Det islamske forbundet.

Skeiv Verden og Enhet for mangfold og integrering inviterte nylig til seminar om homofili blant innvandrere. På invitasjonslisten stod eksempelvis Islamsk råd, Det islamske forbundet, og en rekke andre norske muslimske organisasjoner. Ingen av dem møtte frem. Kanskje ikke så underlig for alle oss som har fulgt med i ”verditimen” de siste årene, ettersom hovedattraksjonen på seminaret var en sørafrikansk homofil imam, Muhsin Hendricks. Hans budskap var kjærlighet.

Møtet med denne liberale, reflekterte, åpenhjertige og varme imamen var svært oppløftende, og delvis helende for en «frafallen» muslim som har fått en overdose av reaksjonær islam. Hendricks var mild som en sommer. Men en gjennomgang av deltagerlisten sendte meg tilbake til den grelle norske virkeligheten. Ingen muslimske organisasjoner var representert, skriver Sara Azmeh Rasmussen.

Som Azmeh Rasmussen helt korrekt påpeker, glimrer de som ynder å presentere seg som ”moderate” med sitt fravær – med unntak når ekstremister avlegger visitt her på berget. Stjerneeksemplet er islamisten Qazi Husssein Ahmed. Da Ahmed besøkte Oslo i 2004, etter invitasjon fra norske Islamic Cultural Centre, konkurrerte muslimske organisasjoner om å invitere Ahmed til sine lokaler.

Ahmed la ikke skjul på at han sto for en formalistisk teologi. Han ønsket innføring av sharia i Pakistan, ville frata kvinner og minoriteter stemmerett, hyllet Bin Laden og støttet dødsstraff for blasfemi, frafall og homofili, skriver Azmeh Rasmussen.

En av organisasjonene som Ahmed besøkte, er Muslimsk studentersamfunn (MSS). Dette tok Hege Storhaug nylig opp i Morgenbladet, der hun utfordret ledelsen i MSS til å forklare sitt verdisyn:

I 2006 promoterte MSS den indiske islamisten Zakir Naik ved en filmfremvisning. Naik mener kvinner skal tildekkes. Han sier ja til flerkoneri. Muslimske kvinner kan kun gifte seg med muslimer. Frafalne skal straffes med døden, med mer. I fjor arrangerte MSS foredrag med Zulqarnain Sakandar Madni, titulert av MSS som «bror». Madni fremsto i NRK Brennpunkt som en helstøpt salafist. Hans visjon er å etablere et ummah i tråd med samfunnet Muhammed skapte på 600-tallet. Som Madni sa til Brennpunkt: – Det er bare én lovgivning, og den kommer fra Muhammed.

I 2004 inviterte MSS en av Pakistans fremste islamister, Qazi Hussain Ahmed, til foredrag. Ahmed leder Pakistans største islamistiske parti, Jamaat-e-Islami. Han sympatiserer med Taliban. Nupi-forskeren Amit Shrivastava, nølte den gang ikke med å kalle ham både ekstrem og farlig.

Kan MSS forklare oss hvorfor de promoterer slike personer?, spurte Storhaug.

Det ble taust fra MSS, akkurat slik vi nå opplever at Islamsk Råd ikke vil uttale seg om sitt syn på dødsstraff for homofili. Som Azmeh Rasmussen sier det:

Islamsk Råd Norge har i forsøk på å roe gemyttene og lukke døren for en nærgående presse, sendt saken videre til den europeiske fatwafabrikken og etterlyst en teologisk avklaring. Dette har gitt de mer positivt innstilte en spire av håp. Men de sistnevntes gode vilje blir stadig satt på harde prøver.

Å påpeke slik kritikkverdige forhold, fører nær sagt alltid til ryggmarksrefleksjon fra muslimsk hold. Azmeh Rasmussen beskyldes for hetskampanje, islamfobi, endog rasisme, i debatter på Islam.no.

I en nettdebatt om homofili på islam.no ble jeg gjentatte ganger beskyldt for islamfobi og truet med å bli anmeldt for rasisme. Kilometerlange tråder med heftig debatt om rasjonalitet versus blind tro endte alltid i en blindgate.

En iskald konservativ «moderator» på nettsiden skrev: «Muslimske menigheter og deres religiøse ledere kommer til å omskrive Koranen og akseptere homofili den dagen helvetet fryser over». Og jeg kastet meg på: «Og den dagen kommer. Det er jeg helt sikker på. Helvetet skal fryse. Ilden skal slukne, og det eneste som blir igjen, er en åpen himmel og en harmonisk tilværelse hvor religion blir fredelig.”

Og hva responderer Basim Ghozlan med? Hold deg fast:

”Men denne dagen skal også griser fly og apekatter regjere”, var svaret fra forstanderen i Det islamske forbundet, Basim Ghozlan.

Les Signert av Sara Azmeh Rasmussen.