Politikk

Hurra, vi tilpasser oss! (2)

Økern skal bygges ut, inkludert et svært handelssenter. Nye Økeren skal innholde alt fra svømmebasseng, kino, hotell og leiligheter, i tillegg til alle mulige butikker. Megasenteret, som skal stå ferdig i 2020, har allerede fått navn. Dette er ingen dårlig spøk. Det er det velmenende, kapitulerende godhetsregimet i fri dressur. Senteret skal nemlig hete Noor. Noor er et blålig lys som Muhammed skal ha vært omgitt av. Senteret skal reflektere Oslos mangfold og multikultur, heter det Begynner noen snart å synes at det foregår en vel ensretting av kulturen vår?

Det var selvsagt ikke et hinduord, eller et navn knyttet til buddhismen som skal prydes det nye Økernsenteret. Og i alle fall ikke kristendommen. Men Noor. Som også moskeen i Nordens Paris er inspirert av. Alnor.

islam.2jpg

Det er sterke kapitalkrefter bak ideen om å inkludere islam. Prosjektdirektør Thomas Holth i Steen & Strøm, sammen med Storebrand. De skal bruke seks milliarder kroner på å bygge det nye Økern. Så hva begrunner denne herren navnvalget Noor med

– Noor blir navnet på det nye handelsstedet. Det er et navn vi ikke har valgt fordi Økern ikke er godt nok. Det er både gammelt og godt, men vi mener Noor bedre sier noe om hvor i Oslo vi ligger, er lett og uttale på mange språk – noe som passer en multikulturell by, og enda bedre signaliserer hva vi ønsker å bygge, sier Holth.

Noor skal nemlig bli noe helt annet enn et helt vanlig kjøpesenter.

New Nordic

– Ja, ambisjonene våre er å bygge et moderne, ekstrovert – utadvendt – senter som skal være åpent og inkluderende, ikke en lukket organisme hvor alt liv skjer på innsiden av lukkede vegger. I tillegg til at vi ligger nord i Oslo, skal navnet gi assosiasjoner til det som internasjonalt er en kraftig trend som går under begrepet New Nordic, sier Holth.

For de som ikke er helt sikre på hva begrepet – som ikke kan oversettes med nynorsk, men kanskje med ny nordisk – står for, utdyper han gjerne: – New Nordic er et kjent begrep innen litteratur, arkitektur, design og mat. Det er blitt en global suksess på grunn av sin demokratiske stil hvor grunnideen er å involvere mennesker og det kan beskrives med begreper som renhet, friskhet og enkelthet, sier Holth.